ensamstående mamma med skolbarn - utlandsflytt?
Nu har jag funderat och googlat runt men hittar inte riktigt de svar jag söker. Jag skulle vilja veta höra från andra med skolbarn som flyttat utomlands. Hur planerade ni? Vart flyttade ni? Hur gör man med boende? Jobb? Barnomsorg? mm mm
Jag är examinerad beteendevetare men har nu gått arbetslös i lite mer än 8 månader. Jag har sökt massor av jobb både i staden där jag bor men även i andra delar av landet. Konkurrensen är stenhård! Så jag tänkte att jag kan vända på det - istället för att vara besviken på frånvaron av jobb kan jag se det som ett tillfälle att göra ngt nytt! Har 2 barn - ett skolbarn och ett förskolebarn. Det är främst pga skolbarnet jag blir osäker på hur jag ska göra? Hur gör man med skola?
Ni som har flyttat utomlands med barn - vilka tips har ni? hemsidor? Vilka kan jag kontakta? Vart rekommenderar ni? Jag är som ett oskrivet blad just nu. Hittills har jag kommit fram till detta: Har i första hand tänkt att det kunde vara spännande för oss att testa något nytt. Åka dit det är varmare och gärna där man kan göra sig förstådd på engelska. I första hand vill jag gärna hitta ett arbete men kan även tänka mig att plugga på distans och få CSN bidrag+lån (tror det ska funka). Men man behöver ju ha allt det här praktiska ordnat. Boende, barnomsorg och framförallt skola till 9-åringen.
Skulle verkligen uppskatta all tips :)