• ametisten

TPE eller silikon i di-nappen?

Hej, Är ute efter en vattenflaska med handtag som även kan användas för nattvällingen. Köpte en från NUK idag. Man kunde dock välja på om dinappen skulle vara av TPE eller Silikon. Jag valde silikon, men nu undrar jag om jag valde rätt. Jag vill att den ska vara så giftfri som möjligt. Vilken är att föredra (TPE eller Silikon)? www.nuk.se/&p=10.215.071&lty=m&lid=28&m=1 www.nuk.se/&p=10.215.070&lty=m&lid=28&m=1 Eller har ni tips om bra giftfria flaskor inkl. di-napp och vällingnapp? Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-22 00:22
    NUK är "bara" BPA-fri. Finns bättre (giftfri med kombon di- och vällingflaska med handtag)?
    Inte gärna glas då den blir tung för mitt barn att hålla själv när hon håller på att somna.

• Svar på tråden TPE eller silikon i di-nappen?
  • Dr Mupp

Finns för och nackdelar med båda varianterna. 

Latex är allergiframmkallande, torkar ut med tiden. Är dock hållbart mot bitande och mjukare
    Silicon är hårdare och går lätt sönder om barnet biter i nappen. Är allergisäkert och torkar inte ut med tiden. 

Jag föredrar silicon pga allergirisken med latex.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • ametisten

Mitt barn blir ofta röd runt munnen när hon använt ex nappflaska. Är det för att hon gnor runt så pga att hon snart ska få tänder, eller kan hon vara överkänslig mot silikon?

• Dr Mupp
    ametisten skrev 2014-03-25 08:56:19 följande:
    Mitt barn blir ofta röd runt munnen när hon använt ex nappflaska. Är det för att hon gnor runt så pga att hon snart ska få tänder, eller kan hon vara överkänslig mot silikon?
    Silikon är inte allergent, men hon kan ju vara allergisk mot ersättingen/vällingen
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • PappaPappaPAPPAAA
    ametisten skrev 2014-03-25 08:56:19 följande:

Det har nog inget med materialet i nappen att göra. Mer troligt att det är att hon får saliv runt munnen och huden "ligger i blöt" länge. Samma sker ibland för barn som suger på tummen, speciellt utomhus vintertid.

När barn börjar få tänder så brukar de ju ha större salivbildning också.

• MBS

TPE innehåller inte latex. TPE är termoplastiska elastomerer, alltså en typ av plast som är återvinningsbar.

Svar på tråden TPE eller silikon i di-nappen?