• malte13

08 vill ej sova i sitt rum

Hej! Måste få lite tips och råd om hur/vad göra med dottern som är född 08 och som inte vill sova i sitt rum. Hon har alltid haft problem med sömn. Hon har senaste halvåret sovit på en madrass på golvet i vårt sovrum men jag vill att hon ska börja sova i sitt rum. Vi har våra rutiner med tandborstning läsa saga och ebba del kvällar somnar hon och kan sova hela natten men vissa som ikväll blir hon arg och skriker att hon ska sova i vårt rum. Trots allt somna hon ikväll, efter lättja legat hos henne en stund. Vardagar går hon upp fem och är på dagis mellan sex och halv fem så trött borde hon ju våra men ändå blir det bråk en del kvällar. En del sätter vaknar honochlägger sej på madrassen och då orkarjag inte få henne till sin säng. Hur löser ni andra detta? Eller är det aldrig några problem hos er?

• Svar på tråden 08 vill ej sova i sitt rum
  • Majsan70

Varför får hon inte fortsätta sova på madrassen i ert rum?
    Vår dotter sov i vårt rum tills efter hon fyllt 5 år och nu är hon 10 år o sover fortfarande hos oss då o då. Den dagen kommer då er dotter vill sova själv. Enklast är att vänta in hennes mognad i det här.

• Evm

Vår -08 sover oftast i vår säng, inga problem tycker jag.

• Annelie 76

Läs boken "5 gånger mer kärlek" och se om ni kan använda råden där. Ett avsnitt handlar just om att få ett barn att sova i sitt eget rum...

• Lippa

Vår dotter får sova i vår säng 09, det viktigare för oss är att alla får en god nattsömn.
    Är inte detta ett I lands problem? Varför måste barn bli stora så fort?

• malte13

Tack för svar! Hon måste väl inte bli stor så fort men de flesta kompisar som har barn, har dom sovandes i egna rum. Så jag tyckte det kunde vår a kul att höra hur andra har det och ni har det ju lite som oss. Det jag kan oroar mej över är att hon aldrig kommer vilja sova i eget rum frivilligt..... men det kanske kommer så småningom..... viljan att sova för sej själv. Får kolla upp boken!

• Vinterankan

Vår dotter somnar i sitt rum medan jag sitter på en fåtölj hon har i rummet och läser en bok (alltså tyst för mig själv). Om hon vaknar på natten så kommer hon till oss där det finns en kudde åt henne redan.

• Majsan70
    malte13 skrev 2014-03-21 21:00:08 följande:
    Tack för svar! Hon måste väl inte bli stor så fort men de flesta kompisar som har barn, har dom sovandes i egna rum. Så jag tyckte det kunde vår a kul att höra hur andra har det och ni har det ju lite som oss. Det jag kan oroar mej över är att hon aldrig kommer vilja sova i eget rum frivilligt..... men det kanske kommer så småningom..... viljan att sova för sej själv. Får kolla upp boken!
    Det är väl klart att hon kommer att sova själv så småningom...fast å andra sidan...sover DU själv? Eller har du o din partner skilda sovrum?
  • Jespis

Vår 08 sover oftast i eget rum, men helst inte. Med sitt mest dramatiska tonfall brukar hon säga att det bara är hon i vår familj som måste sova själv... (Brorsorna delar rum och pappan och jag gör ju också det, så hon har ju en poäng!)

• Flickan och kråkan

Vi har tre barn i åldern 0-6 år. Äldsta är alltså -07:a. Vi har samsovit med alla tre hela tiden, alltid. Gott om utrymme har vi ordnat. Nu renoverar vi så vi var tvungna att omorganisera sovandet under ommålning. Våra "stora" (-07:a och -09:a) har fått sova i lekrummet tillsammans. Gick jättefint. Helt själva hade de nog inte velat sova dock. Jag ser inte detta som något problem. Jag tycker att det är rätt trivsamt att sova med någon så förstår att barnen också tycker det. De kommer tveklöst att vilja sova själva så småningom och med tanke på hur lätt det var att lägga dem i lekrummet (sovit hela nätter där) så känns det som sagt var inte som det är eller kommer att bli något problem. Är det ett problem TS att hon sover på madrass hos er?

• cosinus

Min 08 föredrar att sova hos oss om han får. Kompromissen vardagar är att han somnar i sitt rum men får komma på natten. På helgerna får alla barn som vill sova i dubbelsängen och det gör då barnen födda 04, 08 och 10. Han född 06 vill alltid sova själv

Jag vill också alltid sova själv om möjligt, finns inget bättre än ett tomt tyst sovrum. Turligt nog sover mannen ok även med barnen.

• malte13
    Majsan70 skrev 2014-03-22 10:18:23 följande:
    Det är väl klart att hon kommer att sova själv så småningom...fast å andra sidan...sover DU själv? Eller har du o din partner skilda sovrum?

Jag skulle faktiskt gärna sova själv eftersom jag är så lättväckt. Men vi har inte tillräckligt stort.
  • Majsan70
    malte13 skrev 2014-03-22 17:45:27 följande:

Jag skulle faktiskt gärna sova själv eftersom jag är så lättväckt. Men vi har inte tillräckligt stort.
    Men då kan ju du sova själv i det rum som ni vill att barnet skall ta.
    Saken är den att de flesta barn om de får välja själva vill ha sällskap när de sover. 
  • Eisa

Jag skulle inte orka ta en sådan kamp. Huvudsaken alla sover så får de sova var de vill.

• malte13
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-22 10:23:57 följande:
    Vi har tre barn i åldern 0-6 år. Äldsta är alltså -07:a. Vi har samsovit med alla tre hela tiden, alltid. Gott om utrymme har vi ordnat. Nu renoverar vi så vi var tvungna att omorganisera sovandet under ommålning. Våra "stora" (-07:a och -09:a) har fått sova i lekrummet tillsammans. Gick jättefint. Helt själva hade de nog inte velat sova dock. Jag ser inte detta som något problem. Jag tycker att det är rätt trivsamt att sova med någon så förstår att barnen också tycker det. De kommer tveklöst att vilja sova själva så småningom och med tanke på hur lätt det var att lägga dem i lekrummet (sovit hela nätter där) så känns det som sagt var inte som det är eller kommer att bli något problem. Är det ett problem TS att hon sover på madrass hos er?

Nä egentligen inte men jag är lättväckt och hon oxå så det vore mer praktiskt om hon sov i eget rum då jag går upp fyra varje vardag. Om hon inte vaknade av min väckarklocka kunde hon få sova minst till fem.
  • Aileen Allannah

En tanke som slår mig är att hon är på förskolan väldigt långa dagar och kanske behöver er närhet på kvällar och nätter?

• malte13
    Majsan70 skrev 2014-03-22 18:55:32 följande:
    Men då kan ju du sova själv i det rum som ni vill att barnet skall ta. Saken är den att de flesta barn om de får välja själva vill ha sällskap när de sover. 

Nä eftersom vi har vattenfärg så funkar inte det. Har provat sova i hennes säng men får ont överallt och kan inte sova. Funderar dock på att spara ihop till en vattenfärg åt henne oxå och då blir det väl jag som sover där.
  • malte13
    Eisa skrev 2014-03-22 19:43:52 följande:
    Jag skulle inte orka ta en sådan kamp. Huvudsaken alla sover så får de sova var [quote=72826925][quote-nick]malte13 skrev 2014-03-22 20:04:57 följande:[/quote-nick]Nä eftersom vi har vattenfärg så funkar inte det. Har provat sova i hennes säng men får ont överallt och kan inte sova. Funderar dock på att spara ihop till en vattenfärg åt henne oxå och då blir det väl jag som sover där.

VATTENSÄNG
  • malte13
    Aileen Allannah skrev 2014-03-22 20:02:16 följande:
    En tanke som slår mig är att hon är på förskolan väldigt långa dagar och kanske behöver er närhet på kvällar och nätter?

Hon har bara varit på dagis så långa dagar tre veckor. Jag har jobbat natt sen hon föddes så hon har varit på dagis inte ens femton timmar per vecka men har alltid haft problem med sömnen.
  • malte13
    Eisa skrev 2014-03-22 19:43:52 följande:
    Jag skulle inte orka ta en sådan kamp. Huvudsaken alla sover så får de sova var de vill.

Vår just det därmed att sova.....
  • malte13

Men det blir nog så att de kvällar hon protesterar får hon sova på madrassen de andra i sin säng.

Svar på tråden 08 vill ej sova i sitt rum