Tidiga sammandragningar, möjlighet till sjukskrivning?
Jag är i gravid med första barnet i v 25, beräknad 7/7-14.
Jag har senaste veckorna fått mer och mer sammandragningar, så fort jag rör mig, typ går, när jag är kissnödig, efter toabesök, sex och även vid vila. Ju mer jag är igång desto mer sammandragningar. Dom släpper heller inte förrän jag vilar, och då kan det ibland ta timmar innan livmodern känns mjuk igen. Vissa gör ondare än andra, ömmande ländrygg och tryck ner mot blygdbenet. (Dock kan smärtan ha lite att göra med min foglossning)
Jag träffade en läkare för ett par dagar sedan som kollade livmodertappen och den såg opåverkad ut, så förlossning verkar inte vara på g nu iaf. Han sa bara att det är helt normalt med sammandragningar.
Men ska det verkligen vara såhär jobbigt såhär tidigt?
Jag jobbar som frisör och är halvtidssjukskriven pga foglossning, och vilar så mycket jag kan emellan, men min barnmorska säger att det kanske är för mycket just nu ändå. Det är ju omöjligt att jobba i samma tempo med sammandragningar stup i kvarten. Speciellt när man måste ursäkta sig för kunden att man måste pausa för att få den att släppa. Både det fysiska arbetet och stressen är sånt som triggar igång dom ännu mer. DOCK verkar det ju vara omöjligt att få utökad sjukskrivning beviljad av försäkringskassan om tappen är opåverkad. Vad kan man då göra??