• Anonym (Undrar)

Att resa under graviditeten

Hejsan!

Jag fick nyligen missfall i vecka 13 och vi längtar så mycket efter barn. Vi vill så klart sätta igång igen så fort kroppen är på banan igen. Men....i februari 2015 har vi en släktresa inbokad och jag undrar nu vad som gäller för resor utanför EU under graviditet... och därmed när det kan bli aktuellt för oss att börja försöka igen för att jag inte skall vara för långt gången vid en eventuell graviditet. Jag har googlat en del och förstått att flygbolagen oftast låter en flyga tills det är två månader kvar till förlossning. Jag har också läst att man är försäkrad genom sin hemförsäkring t.o.m. vecka 28. Finns det därefter någon annan försäkring man kan teckna för att få samma skydd ifall något skulle hända eller bör man hålla sig till att resa på en sådan lång resa utanför EU innan man passerat 28 veckor? Hur ser rekommendationerna ut? 

Tacksam för svar då jag inte vet vart jag annars skall vända mig :) 

• Svar på tråden Att resa under graviditeten
  • Anonym (Undrar)

Dessvärre är resemålet hemligt....

• Aleksandra Barnmorska

i och med att alla länder har olika klass på sin sjukvård kan jag tyvärr inte ge dig några rekommendationer. det finns länder där jag inte skulle rekommendera någon gravid att åka till. Vissa flygbolag har även de en gräns på 28 veckor. Jag känner inte till någon försäkring där man kan försäkra sig efter v.28 mot utlandsresa.

• Anonym (Undrar)

Då får jag återkomma när jag lyckas på reda på vart vi skall någonstans :) Jag läste någonstans att försäkringen fram till vecka 28 bara gäller sådant som inte rör graviditeten. Alltså inte om man föder för tidigt och vården samt transport i anslutning till det. Stämmer det? Det är ju just det, tillsammans med annat, man önskar försäkring emot.

• Anonym (Undrar)

Kan tillägga att det pratats mycket om Kuba och Jamaica. Min gissning är att det blir någon av de länderna.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Alla har olika villkor, ha i åtanke att ett barn i vecka 28-29 brukar kunna räddas med bra sjukvård. Skulle du behöva föda prematurt och försäkringen inte täcker förlossning/neovård och transport hem är det miljonbelopp det handlar om.

Svar på tråden Att resa under graviditeten