Varningssignaler på stress?
Jag har sjukskrivit mig en vecka pga stress. Hade huvudvärk i en vecka och spänningar i axlar, nacke, käkar och rygg. Har även haft yrsel, varit fruktansvärt trött och haft ont i hela kroppen. Vaknar ofta med huvudvärk på morgonen och musklerna känns som att jag ansträngt mig hårt, som att jag har mjölksyra i dem.
När jag dessutom började få stickningar i bröstet kände jag att det fick vara nog och sjukskrev mig.
Men jag kan ändå inte slappna av. Huvudvärken och spänningarna har blivit mycket bättre men jag går med ständig ångest, hjärtrusningar, värmevallningar, ansträngd andning och känner mig just nu så jävla värdelös.
Jag har länge haft återkommande depressioner och har ADHD och troligtvis GAD (generaliserat ångestsyndrom).
Jag ska träffa läkaren på måndag och för första gången i mitt liv be om en sjukskrivning pga mitt psykiska mående. Jag känner mig så dålig och är livrädd för att bli bemött med misstro och kommentarer som "ta en ipren och bit ihop"… Jag önskar bara en vecka eller två för att komma igen. För att få tillbaka lite energi och göra sånt som får mig att må bra.
Är nyanställd på mitt jobb vilket gör att det känns extra skamligt.
Så min fråga är: Kan man bli sjukskriven om man mår så här? Jag vill ju helst inte alls bli det men tanken på att jobba i det här tillståndet ger mig ännu mer ångest och yrsel. Jag kastas mellan att vilja fly och bara bita ihop och köra på.
Och hur kommer man ifrån känslan av att vara kass och belasta andra med sin skit?