• Krakens

Varningssignaler på stress?

Jag har sjukskrivit mig en vecka pga stress. Hade huvudvärk i en vecka och spänningar i axlar, nacke, käkar och rygg. Har även haft yrsel, varit fruktansvärt trött och haft ont i hela kroppen. Vaknar ofta med huvudvärk på morgonen och musklerna känns som att jag ansträngt mig hårt, som att jag har mjölksyra i dem.
    När jag dessutom började få stickningar i bröstet kände jag att det fick vara nog och sjukskrev mig. 
    Men jag kan ändå inte slappna av. Huvudvärken och spänningarna har blivit mycket bättre men jag går med ständig ångest, hjärtrusningar, värmevallningar, ansträngd andning och känner mig just nu så jävla värdelös. 

Jag har länge haft återkommande depressioner och har ADHD och troligtvis GAD (generaliserat ångestsyndrom).

Jag ska träffa läkaren på måndag och för första gången i mitt liv be om en sjukskrivning pga mitt psykiska mående. Jag känner mig så dålig och är livrädd för att bli bemött med misstro och kommentarer som "ta en ipren och bit ihop"… Jag önskar bara en vecka eller två för att komma igen. För att få tillbaka lite energi och göra sånt som får mig att må bra. 

Är nyanställd på mitt jobb vilket gör att det känns extra skamligt. 

Så min fråga är: Kan man bli sjukskriven om man mår så här? Jag vill ju helst inte alls bli det men tanken på att jobba i det här tillståndet ger mig ännu mer ångest och yrsel. Jag kastas mellan att vilja fly och bara bita ihop och köra på. 

Och hur kommer man ifrån känslan av att vara kass och belasta andra med sin skit?

• Svar på tråden Varningssignaler på stress?
  • såärdet

jag har varit sjukskriven ett tag för stress.  Yrsel och migrän ofta var två av de största symtomen för min del. jag blev heltidssjukskriven direkt, vilket jag inte hade trott innan. Det du beskriver låter värre än mina symtom så om jag blev heltidssjukskriven så borde du bli det också. Min läkare sa att jag behövde koppla bort jobbet helt. Jag var hemma helt i 2 mån, sen jobbade jag 25% i ca 2 mån och nu jobbar jag 50%. 

• Krakens

Tack för svar! Det lugnade mig lite.

Jag har en mamma som lider av utmattningssyndrom och vill absolut inte hamna där själv. Hon ansåg dock att mina symptom är en varningsklocka. :/

• Tow2Mater
    Krakens skrev 2014-03-21 14:00:29 följande:
     Jag önskar bara en vecka eller två för att komma igen. För att få tillbaka lite energi och göra sånt som får mig att må bra. 

Är nyanställd på mitt jobb vilket gör att det känns extra skamligt. 
    Du måste ju gå till botten med vad det är som stressar upp dig så. Hur ser ditt övriga liv/fritid ut? Kanske dags att kapa bort en massa "måsten".
  • Krakens

Jag vet vad det är som påverkar just nu. Det är främst jobb och skola. Sammantaget med att försöka orka vara mamma och ta hand om alla vardagliga saker som att handla och laga mat. Sekundärt är det att jag behöver ta hand om mig själv och min hälsa. Den senaste tiden känner jag att jag hamnat i en rävsax där allt jag behöver göra för att må bra ständigt får stryka på foten för att orka jobba. Jobbsituationen har varit väldigt stressig och har tagit all min energi både psykiskt och fysiskt. Jag har väl insett att jag inte kan jobba så som jag gör nu. Det tar en massa energi men ger mig ingen tillbaka.

Jag träffar en psykolog regelbundet och försöker få rätsida på allt detta men det är ett arbete som jag känner att jag inte kunnat gå in oordentligt pga brist på tid och ork.

• pärla00

Du låter exakt som jag. Jag befinner mig där nu med. Jobbar heltid men går på knäna. Värk i nacke, axlar, medicinerar för Gad och depression och ocd.... Går i terapi men orkar ej ta den till mig..... Nyanställd på jobbet och livrädd för vad de ska tycka..... Men måste be om minst 50% sjukskrivning....... Har du en läkare som är psykiater?

Svar på tråden Varningssignaler på stress?