• Pixic

6 mån bebis som skriker på natten och har gjort det i 3 mån

Jag har en 6mån bebis här hemma som vaknar allt från 3-15gg per natt och skriker. (oftast 15gg annars hade jag inte tyckt de var ett problem)
    Testat ta upp, vagga, vyssa, buffa, bara stå brevid sängen, stå utan för dörren, Inget hjälper.

Det finns otroligt många trådar om samma problem, men har inte fått någon hjälp av de så de oftast handlar om nattskräck eller utvecklingsfas. Men eftersom detta hållit på i 3mån nu så vet jag inte om de är nån utvecklingsfas och nattskräck känns det inte som att dom får när dom är så små som 3mån?

Sover bra (iofs bara i en vagn eller bil så länge den rullar) på dagen och själva nattningen går oftast också bra.

Inget speciellt hände/ändrades när detta började kan kanske tilläggas.
    Har en dotter på 22mån också som måste få sova på nätterna.

Någa tips innan man blir helt knäpp i huvudet?

• Svar på tråden 6 mån bebis som skriker på natten och har gjort det i 3 mån
  • Natulcien

Var sover bebisen? Bredvid er säng? Kanske behöver mer närhet? Har ni provat att sova i samma säng?

• MalinEddie

Har ni provat att sova tillsammans med bebisen? Erbjuda mat?

Avskyr CIO-metoder.
  • dskfsasfh

Försök att vara mer aktiv med barnet på dagen och håll barnet vaken om det går på eftermiddagen/kvällarna för att komma in i rätt rytm.

Viktigt är också att barnet är mätt och torr innan det är dags att sova för natten så dubbelkolla sådant.

Lycka till

• Pixic

Vi har testat sova i samma säng, tillochmed ha honom sovande i famnen sittandes i soffan :p men hjälper ej. Han sover just nu i sin egen säng med en förälder på golvet på madrass. Han sover väldigt lite på dagen och har gjort sen han föddes, så tror inte han sover för mycket iaf, har mer varit att vi trott han sovit för lite på dagen. Men han sover iaf och äter vid samma tider på dagen så de finns rutin och struktur.

De blir ingen skillnad de gånger vi har aktiviteter på dagarna, vill säga babytytmik, föräldrargrupp, öppenförskola eller bara är hemma och leker. Har testat olika kvällsrutiner med massage, lite läsning, mysa, bada.

Läggningen går som sagt bra så han är trött när han väl ska somna.

Han får ny blöja precis innan han lägger sig och även på natten om de behövs. Han äter välling när han ska lägga sig och 2-3gg på natten om han vill ha. Så han kan inte heller vara hungrig

• Pixic

Han är altså inte pigg när han vaknar på natten, han är dödstrött men skriker bara hur vi än försöker söva om.

• isolande

Jag hade slutat försöka söva om. Gett en snuttefilt som luktat mig och sedan låtit barnet vara och sett vad som hände. Gjorde så med båda barnen (satt bredvid och sjöng lite) som var helt omöjliga att söva om mekaniskt så att säga. Den ena hittade tummen och den andra suger på sin gose numera. Tog inte många nätter förrän de hittade det sätt som passade dem att somna om.

Hade självklart inte valt detta som en första metod, men vi var helt förbi av trötthet och hade provat allt annat innan. Det var såklart jobbigt med skriken, men de skrek ändå lungorna ur sig oavsett jag vyssjade eller inte.

• Natulcien
    Pixic skrev 2014-03-21 03:41:05 följande:
    Vi har testat sova i samma säng, tillochmed ha honom sovande i famnen sittandes i soffan :p men hjälper ej. Han sover just nu i sin egen säng med en förälder på golvet på madrass. Han sover väldigt lite på dagen och har gjort sen han föddes, så tror inte han sover för mycket iaf, har mer varit att vi trott han sovit för lite på dagen. Men han sover iaf och äter vid samma tider på dagen så de finns rutin och struktur.
    De blir ingen skillnad de gånger vi har aktiviteter på dagarna, vill säga babytytmik, föräldrargrupp, öppenförskola eller bara är hemma och leker. Har testat olika kvällsrutiner med massage, lite läsning, mysa, bada.
    Läggningen går som sagt bra så han är trött när han väl ska somna.
    Han får ny blöja precis innan han lägger sig och även på natten om de behövs. Han äter välling när han ska lägga sig och 2-3gg på natten om han vill ha. Så han kan inte heller vara hungrig
    Menar du att han äter välling både innan nattning och 2-3 gånger på natten!? Bara välling? Då kan det vara boven i dramat, d.v.s. problem med magen p.g.a. de enorma mängderna välling. Prova att ta bort vällingen helt och ge ersättning istället, om du inte ammar.
  • Pixic
    Natulcien skrev 2014-03-21 13:25:17 följande:
    Menar du att han äter välling både innan nattning och 2-3 gånger på natten!? Bara välling? Då kan det vara boven i dramat, d.v.s. problem med magen p.g.a. de enorma mängderna välling. Prova att ta bort vällingen helt och ge ersättning istället, om du inte ammar.

I bland äter han 1gg ibland 2gg och ibland 3gg Det gjorde min dotter också i samma ålder och hon sov hela nätterna förutom de gg hon ville äta. Även flera av mina vänners barn äter så många gg så tror inte det är så ovanligt? Han börjar med skrikeriet innan han får första vällingflaskan på natten så de är inte pga välling han skriker. Testar med allt annat innan vi ger välling också innan vi ger eftersom vi så småningom vill vänja han av med nattmål
  • Pixic

Och när han åt ersättning innan vi började med välling betedde han sig lika

• 81 an

Jag tror snarare att han är kroniskt övertrött då sådana barn sover sämre och har svårare att hitta ett sömnmönster.
    Har du kollat babyvarldem.se tips om hur man får sitt barn att sova? Tidningen vi föräldrar brukar även ha sådana emellanåt bara till att googla. Lycka till!!

• Natulcien
    Pixic skrev 2014-03-22 06:05:33 följande:

I bland äter han 1gg ibland 2gg och ibland 3gg Det gjorde min dotter också i samma ålder och hon sov hela nätterna förutom de gg hon ville äta. Även flera av mina vänners barn äter så många gg så tror inte det är så ovanligt? Han börjar med skrikeriet innan han får första vällingflaskan på natten så de är inte pga välling han skriker. Testar med allt annat innan vi ger välling också innan vi ger eftersom vi så småningom vill vänja han av med nattmål
    Jo, visst är det vanligt att så små bebisar äter ett par gånger på natten. Men inte välling!? De flesta ammas väl eller får ersättning? Varför ger ni inte ersättning istället? Det är ju mycket mer näringsrikt. Välling är ju bara bukfylla. Det är inte alls bra för en liten 6 månaders att äta sådana extrema mängder spannmål.
    Dessutom är barn olika känsliga. Er dotter kanske klarade av enorma mängder spannmål, men er son kanske har känsligare mage. Det borde vara värt att prova att byta ut vällingen i alla fall..?
Svar på tråden 6 mån bebis som skriker på natten och har gjort det i 3 mån