• theresandersson

Viktuppskattning

Någon som har erfarenhet av viktuppskattning på bebisen och om det sedan stämmer eller inte? Fick en gjord häromdagen och då visade det 3,3 kg plus/minus tio procent. Föder med planerat kejsarsnitt nästa vecka, de växer ca 200 g i veckan på slutet sa läkaren. Spännande att se om det stämmer på ett ungefär.

Mitt första barn var ganska stort 4,5 kg, gick över 10 dagar med henne så gissar att det växtes mycket på slutet, så blir det ju inte denna gång i och med att det är planerat snitt blir det ju snarare 10 dagar innan beräknat datum. Får gärna vara en något lite mindre bebis denna gång ; )

• Svar på tråden Viktuppskattning
  • Diche79

Hej,

jag var iväg på viktuppskattning i höstas i Örebro län.
    Väntade första barnet och ALLA berättade för mig hur stor bebisen var. Dessutom så låg
    magen högt på SF-måtten.
    Så jag bad om en viktuppskattning för att kunna förbereda mig mentalt inför förlossningen.

Tror vi var där i v 37. Då bedömdes lillen väga ca 3000gr, och de gissade på
    3600-3800gr om han föddes på BF.
    Nu kom han en vecka tidigare än BF, och vägde då 3430gr. Dvs deras uppskattning på
    3000gr var rätt så "mitt i prick".

• mammasofie
    theresandersson skrev 2014-03-19 21:49:49 följande:

Någon som har erfarenhet av viktuppskattning på bebisen och om det sedan stämmer eller inte? Fick en gjord häromdagen och då visade det 3,3 kg plus/minus tio procent. Föder med planerat kejsarsnitt nästa vecka, de växer ca 200 g i veckan på slutet sa läkaren. Spännande att se om det stämmer på ett ungefär.

Mitt första barn var ganska stort 4,5 kg, gick över 10 dagar med henne så gissar att det växtes mycket på slutet, så blir det ju inte denna gång i och med att det är planerat snitt blir det ju snarare 10 dagar innan beräknat datum. Får gärna vara en något lite mindre bebis denna gång ; )

Vi gjorde tul i vecka 38 (37+0) och hon beräknades väga 2434gram. Ut kom hon vecka 39 (38+5) och vägde 3210 efter att hon hade ammat sig relativt mätt. :)

På bf beräknades hon, enligt tul, att väga 2900-3100gram. Rätt bra tycker jag de uppskattade vikten :)
Svar på tråden Viktuppskattning