Hurgöra skrev 2014-03-19 12:01:36 följande:
Ja, alltså allt blir ju så VÄLDIGT mycket dyrare för mig om vi ska dela på ALLT! Hade vi haft ett barn var, så hade det inte varit några frågor. Funderar på att skippa sambolivet och fortsätta som det är nu och se om det håller i längden. Vi kan semestra ihop osv, och då betalar han för sig och sina barn och jag betalar för mig och mitt barn. Det känns ju enklast så. Då blir det inte så stor omställning i vardagen heller. Jag bor med mitt barn och pojkvännen med sina barn, så ses vi som vi gör nu när vi är barnfria.
Min man hade två barn och jag inga när vi träffades. Han fick stå för större del av kostnaden för boende, och driftskostnader eftersom han utnyttjade större del av huset än vad jag gjorde. Maten betalade han helt när hans barn var på umgänge, och han stod för största delen av hushållsarbetet när dom var här.
Jag hade inte delat allt mitt av i ert fall heller, eftersom det väger kraftigt över åt ena hållet. Det kommer att sluta med att du inte har råd att handla det du vill åt ditt barn, bara för att hans ska ha något. Du kommer att känna dig utnyttjad i längden.
Så flyttar ni ihop så ska ni ha tagit denna diskussionen ordentligt innan ni ens börjar titta efter boende. Sen får ni prata om arbetsfördelningen också så att det inte slutar med att du huvudansvaret ligger på dig för alla barnen.
Men att va särbos är ingen dålig ide.