• Anonym (fundersam)

När ta grav.test? Ammande, ingen mens.

Hej!

Jag har en dotter på 5 1/2 månad som jag ammar. Har börjat med smakisar, men ammar fritt och det är frekvent fortfarande. Sällan att det går mer än 4 timmar mellan under dagen och på natten ammar jag varannan - till varje timme. Jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Jag och maken började ha sex ett par veckor efter förlossningen, och sedan 3 veckor tillbaka helt oskyddat ( innan dess skyddade vi oss genom att ta på kondom i slutet, eller att min man kom utanför) Vi har sex typ 2 ggr i veckan.
    För ett par veckor sedan hände något med humöret. Jag blev plötsligt nära till alla känslor, grät för "ingenting". Sedan några dagar tillbaka har jag blivit väldigt svullen om magen, börjat må svagt illa, framför allt på kvällarna. Jag upplever även att brösten plötsligt blivit större och ömmar igen. Jag funderar naturligtvis om detta kan vara tecken på ny graviditet och när jag i så fall skall testa? Jag vill inte testa för tidigt och bli besviken.

SKall också tillägga att dottern kom till via IVF eftersom vi konstaterades oförklarligt barnlösa efter att ha försökt bli gravida i 2 år utan resultat - så oddsen är ju inte för oss precis. Hur vanligt är det att man blir spontant gravid efter en IVF- graviditet?

Kan det vara annat som förklarar mitt mående? Amningen? Sömnbrist? Existerar "skengraviditet"? Alltså kan man på riktigt få massa "symptom" som inte finns? 
    När skulle du råda att jag gör ett graviditetstest?

Tack på förhand!

Svar på tråden När ta grav.test? Ammande, ingen mens.