• amiofo

några funderingar om dop

Har storasyskon hällt upp vattnet?
    Gjorde ni el nära släkt/faddrar något under själva dopet?
    Bjöd ni (hem) prästen på dopfikat efteråt?
    Ska träffa prästen kvällen innan dopet så tänkte se om det är något särskilt att tänka på

• Svar på tråden några funderingar om dop
  • Näckrosen

Storasyskon brukar få hälla upp vatten, om de vill.

Jag läste en bön och en av faddrarna en annan text på mina barns dop. Men det är också frivilligt.

Fundera gärna på vilka psalmer ni vill sjunga.

Att bjuda hem prästen gör man som man vill. Ofta har de flera dop efter varann och har inte tid. Det är inte oartigt att låta bli att fråga. Speciellt inte om dopetkaffet är hemma.

• fluu

På alla dop jag varit på, och det är många eftersom jag jobbar i kyrkan, har storasyskon haft en roll. Eller ibland kusiner. De flesta brukar bjuda med prästen, men det är inte alltid hen har tid att stanna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sthlmtjej24

Jag tycker att det är en trevlig gest att bjuda prästen till dopfikat. Vår präst kom inte eftersom han hade ytterligare ett dop direkt efter.

Gudfar hällde upp vattnet och läste ur Bibeln, gudmor läste en dikt och mammas bästa vän spelade Bach på fiol. 

• Sthlmtjej24
    fluu skrev 2014-03-19 16:06:51 följande:
    På alla dop jag varit på, och det är många eftersom jag jobbar i kyrkan, har storasyskon haft en roll. Eller ibland kusiner. De flesta brukar bjuda med prästen, men det är inte alltid hen har tid att stanna.
    Vilka doppsalmer valde ni? 
  • älskarlivet81
    amiofo skrev 2014-03-19 03:36:52 följande:
    Har storasyskon hällt upp vattnet? Gjorde ni el nära släkt/faddrar något under själva dopet? Bjöd ni (hem) prästen på dopfikat efteråt? Ska träffa prästen kvällen innan dopet så tänkte se om det är något särskilt att tänka på
    På lillasysters dop hällde storasyster upp vattnet. På äldsta tjejens dop hällde pappan/min man, upp vattnet. Jag sjöng på båda dopen, på lillasysters dop var det en egenskriven låt. På lillasysters dop läste 3 av 4 faddrar texter. Prästen var vid storasysters dop, min konfirmationspräst så han blev bjuden på fikat, och på lillasysters dop var det en kompis till mig som var präst så hon var självklart med vid fikat.
  • fluu
    Sthlmtjej24 skrev 2014-03-19 21:03:25 följande:
    Vilka doppsalmer valde ni? 
    Vi valde "Sov nu lilla" och sedan sjöng dotterns gudmor "Välkommen till jorden" av Dileva.  "Du vet väl om att du är värdefull" fick också vara med eftersom den andra familjen som döpte sitt barn samtidigt valde den.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mammalovis

Hos oss sjöng vår 9-åriga storasyster en sång. Båda barnen (yngsta 3 år) hällde tillsammans upp dopvattnet. Jag fick läsa en av bönerna, en av faddrarna läste om Jesus och barnen, en annan fadder tände dopljuset.

Vi sjöng Du vet väl om att du är värdefull och Dansa med änglarna tror jag den heter som handlar om vad barnen ser av vindens lek med löven. Sedan sjöng vi någon mer som var vanlig i sambons familj som jag har glömt. Tryggare kan ingen vara är ju annars traditionell.

Svar på tråden några funderingar om dop