• GrönaDruvan

Om jag ätit såhär i två dagar, vad tycker ni om det?

Måndag:
    6.15 : fitline drink, ett glas smoothie på mandelmjölk och en banan

9.30: en smörgås, proteinbröd, med smör, några gurkskivor, ett ägg och lite majonäs på. Te

11.45: liten räksallad med blandad grön blandsallad, gurka, tomat, majs o paprika. Vatten

15.30: en protein yoghurt och en liten mellanmåls bar.

17.00: en banan

19.30: 2 Alaska pollock bitar, en lagom stor klick potatismos mixat med broccoli o persilja, lingonsylt o vatten

22.00: fitline drink

Tisdag:
    9.00: fitline drink

9.30: omelett på 2 ägg, 4 coctailtomater, ett litet glas juice, 2 knäckebröd med smör, ost och gurka.

11.45: ett glas smoothie på mandelmjölk och banan.

12.30: risnudlar med "gryta" på salladslök, ocra, vattenkastanj + friterade tofu bitar med teriaki sås. Vatten. Några mandlar.

17.00: två knäckebröd med smör och ett glas juice

20.00: en stor tallrik naturell yoghurt med keso och hemmagjord müsli

Kommer även dricka en fitline drink ikväll.

Vad tycker ni om detta? Vad behöver jag mer eller ser detta ok ut?
    Jag vill inte gå ner i vikt men vill äta hyfsat nyttigt, dock känner jag mig ofta hungrig och inser att jag behöver mer av nåt, men vad?

• Svar på tråden Om jag ätit såhär i två dagar, vad tycker ni om det?
  • Emmalinnéa
    GrönaDruvan skrev 2014-03-18 20:22:24 följande:
    Måndag: 6.15 : fitline drink, ett glas smoothie på mandelmjölk och en banan 9.30: en smörgås, proteinbröd, med smör, några gurkskivor, ett ägg och lite majonäs på. Te 11.45: liten räksallad med blandad grön blandsallad, gurka, tomat, majs o paprika. Vatten 15.30: en protein yoghurt och en liten mellanmåls bar. 17.00: en banan 19.30: 2 Alaska pollock bitar, en lagom stor klick potatismos mixat med broccoli o persilja, lingonsylt o vatten 22.00: fitline drink Tisdag: 9.00: fitline drink 9.30: omelett på 2 ägg, 4 coctailtomater, ett litet glas juice, 2 knäckebröd med smör, ost och gurka. 11.45: ett glas smoothie på mandelmjölk och banan. 12.30: risnudlar med "gryta" på salladslök, ocra, vattenkastanj + friterade tofu bitar med teriaki sås. Vatten. Några mandlar. 17.00: två knäckebröd med smör och ett glas juice 20.00: en stor tallrik naturell yoghurt med keso och hemmagjord müsli Kommer även dricka en fitline drink ikväll. Vad tycker ni om detta? Vad behöver jag mer eller ser detta ok ut? Jag vill inte gå ner i vikt men vill äta hyfsat nyttigt, dock känner jag mig ofta hungrig och inser att jag behöver mer av nåt, men vad?
    oj jag skulle aldrig orka äta så mycket, räkna ut kalorierna i det där själv tycker jag det låter som väldigt mycket
  • Emmalinnéa
    GrönaDruvan skrev 2014-03-18 21:04:14 följande:
    Mycket? Tycker det är lite... Det är ju inga stora portioner jag äter direkt..
    räkna ut kalorierna jag kan ha fel men jag tycker det låter som endel kalorier
  • fjällräven lady

Tycker de låter normalt. Inte som jag äter dock. Jag står helt stilla i vikt och rider två gånger i veckan och åker Skidor ibland (olika ibland flera gånger/v. Och ibland bara en.. Äter jag mindre mår jag kroppsligt bara skit. Om ni tycker att det är mycket så kan jag säga att jag äter helt normalt, äter mycket i från grunden. Har ett väldigt fysiskt tungt jobb och har två hundar som behöver motion.

Dessutom är vi alla olika, men skulle jag svälta mig själv så skulle jah bara må dåligt fysiskt och psykiskt och dessutom gå upp i vikt pga av hetsätning av suget som uppstår när mam inte äter som man ska och på rätt tider.

En vanlig dag:

Frukost 0600. Harvegrynsgröt med hemmagjord lingon sylt + 3% mjölk, ett ägg med kaviar, en vit rostmacka med ost och marmelad. Kaffe.

Förmiddagsfika 0930: en kopp med yoghurt 3% och sockrad müsli. En macka med skinka. En apelsin. Kaffe.

Lunch kl 12:00: en bit skinka och broccoli paj, hemmagjord med havre mjölk och ägg. Några Bitar gurka. Vatten

Em fika: 1400 ett äpple.

Middag:1730 en stor älgkötts bit, stekt potatis och hemmagjord gräddsås med isbergssallad och keso, och avokado. Vatten.

Kvällis: två rostade mackor med leverpastej och gurka. och ett glas the. Med honung och mjölk.

Frågor på det?

• fjällräven lady

Älg och annat kött är min karl som släpat hem från jakten, potatisen från potatislandet från egen gård, ekologiska grönsaker, eko mjölk, eko ägg, grova mackor med frön. Försöker äta så mycket som möjligt ekologiskt. Pulverprotein grejer är bara båg tror jag, det skall vara riktig mat. Då blir man mätt i magen och nöjd och tillfredställd med suget.

• k girl

Tycker det låter lite och näringsfattigt. Ät mer protein som inte är i drinkform. Långsamma kolhydrater och mer fibrer.

• k girl

Jag äter

7.00: Havregrynsgröt, en dl blåbär, två ägg, en dl mjölk

10:00: knäckebröd, två st, en dl keso och tre skivor kalkon (eller 80 gram gravad lax, eller 100 gram tonfiskröra med kvarg)

12:30: en portion matvete, 100 gram köttfärs, lite ost, halv avocado, bönor, kvarg

14:00: smoothie med 50 gram mango, lättmjölk, halv banan, protein, 50 gram kvarg och 3 msk havregryn

17:00: 200 gram lax, 100 gram potatis (kokt), 1,5 dl ärtor och 30 gram kvarg

21:00: Kvarg/keso med bär. Ikväll en macka med 50 gram kalkon på.

= ca 2200 kcal, uträknat efter min träningsmängd (4 ggr/v) och längd/kroppsvikt (174, 60 kg)

• k girl

Ah, morot också. Till middag, en stor. Äter normalt mer grönsaker än detta.

• GrönaDruvan
    k girl skrev 2014-03-18 23:14:33 följande:

Tycker det låter lite och näringsfattigt. Ät mer protein som inte är i drinkform. Långsamma kolhydrater och mer fibrer.

Vill du ge tips?

Jag inser ju att något är fel då jag nästan alltid är hungrig.

Kan även säga att jag äter endast fisk och kyckling i köttväg. (Helst inte för mkt kyckling). Bönor gillar jag inte.

Jag har inget tungt jobb, men jag står och går nästan hela dagarna.

Cyklar till jobbet och har nu börjat löpträna.

Jag är 162 cm och väger 52 kg. Är dock väldigt smal och vill absolut inte gå ner i vikt.
  • k girl
    GrönaDruvan skrev 2014-03-19 07:38:59 följande:
    Vill du ge tips?
    Jag inser ju att något är fel då jag nästan alltid är hungrig.
    Kan även säga att jag äter endast fisk och kyckling i köttväg. (Helst inte för mkt kyckling). Bönor gillar jag inte.

Jag har inget tungt jobb, men jag står och går nästan hela dagarna.

Cyklar till jobbet och har nu börjat löpträna.

Jag är 162 cm och väger 52 kg. Är dock väldigt smal och vill absolut inte gå ner i vikt.

Ät sex gånger per dag och se till att få i dig lunch och middag. 
    Du får i dig mycket snabba kolhydrater. Gör en smoothie med bär eller bladgrönt och yoghurt eller kvarg och ett par matskedar havregryn istället och ta en bit banan i som sötningsmedel. Och eftersom du verkar ha svårt för att få i dig tillräckligt mycket protein skulle jag i ärlighetens namn ta en skopa proteinpulver i också.

Jag tror att du kanske har lite svårt att få i dig protein? Du verkar inte äta speciellt mycket mjölkprodukter heller. 

Långsamma kolhydrater: t ex quinoa, råris, bönor, havregryn, bovete, matvete, matkorn, sötpotatis.

Andra proteinkällor än fisk/skaldjur och kyckling: ägg, keso, kvarg. Tänk på att du kan äta t ex gravad lax eller tonfiskröra på dina smörgåsar, det är bra proteinkällor.

• GrönaDruvan
    k girl skrev 2014-03-19 08:02:42 följande:

Ät sex gånger per dag och se till att få i dig lunch och middag. 
    Du får i dig mycket snabba kolhydrater. Gör en smoothie med bär eller bladgrönt och yoghurt eller kvarg och ett par matskedar havregryn istället och ta en bit banan i som sötningsmedel. Och eftersom du verkar ha svårt för att få i dig tillräckligt mycket protein skulle jag i ärlighetens namn ta en skopa proteinpulver i också.

Jag tror att du kanske har lite svårt att få i dig protein? Du verkar inte äta speciellt mycket mjölkprodukter heller. 

Långsamma kolhydrater: t ex quinoa, råris, bönor, havregryn, bovete, matvete, matkorn, sötpotatis.

Andra proteinkällor än fisk/skaldjur och kyckling: ägg, keso, kvarg. Tänk på att du kan äta t ex gravad lax eller tonfiskröra på dina smörgåsar, det är bra proteinkällor.

Tack för tips.

Protein kan nog vara det som jag har svårast att få i mig. Vart köper man bra protein pulver?

Idag har jag ätit:

8.00: fitline drink

9.00: gröt på havregryn, rågflingor, havrekli, linfrön och solroskärnor, mjölk och äppelmos.

1 ägg och ett litet glas juice.

11.00: ett glas smoothie på mandelmjölk och en banan.

14.30: potatismos mixat med broccoli och persilja, en laxfilé och vatten.

18.15: två pannkakor med äppelmos, ett litet glas mjölk.

21.00: en stor tallrik naturell yoghurt med keso och hemmagjord müsli...
Svar på tråden Om jag ätit såhär i två dagar, vad tycker ni om det?