• Mickan76

Adolf Fredrik musikskola

Hej! Våran dotter har kommit in på Adolf Fredrik musikskola, vilket vi är väldigt glada över eftersom hon alltid har älskat att sjunga. Min fråga till er som har erfarenhet från AF: vad är bra resp dåligt? Är det "snobbigt" bland barnen vad gäller märkeskläder, smartphones osv? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Adolf Fredrik musikskola
  • mikipiki

Jag gick på en liknande skola när jag var yngre. Ungefär 98% av mina klasskompisar bestod av barn från övre medelklass/överklass och snobbiga var dom. Dessa skolorna ställer också högre krav på betyg så när jag bytte skola pga flytt i 7:an så låg jag långt före alla andra i alla ämnen vilket var positivt. Kan tänka mig att det är lika mycket snobbiga barn nuförtiden och att det handlar en hel del om märkeskläder och smartphones ja.

• Snällspiken

Om ni aktivt har sökt till AF har du väl redan satt dig in i vad det är för en skola..? Mina tre brorsbarn har gått på AF. Deras föräldrar är båda högutbildade akademiker så det har alltid förväntats att också barnen pluggar hårt och presterar väl. Jag förmodar att det är ett högt tempo på AF men någon speciell snobbighet tror jag inte är utmärkande för skolan, däremot är eleverna väldigt, väldigt ambitiösa och som förälder krävs det nog ett stort engagemang. 

Dyra kläder är väl över lag inte det man bör fokusera på..?

• Mickan76

Hårt plugg kommer min dotter att trivas med, så det oroar jag mig inte för. Det jag har funderat på är just den sociala biten. På skolan där min dotter går nu är det inga barn som bryr sig om märkeskläder etc, vilket är himla skönt.

• No Logo

AF är inte snobbigare än andra kommunala skolor i innerstan. Men med det sagt så verkar alla lågstadieelever ha koll på vem som har en äkta OnePiece eller inte, vilka som har dragkedja på sina Converse och vilken mobil kompisarna har. Min 9-åring fick höra att det skulle vara 'bögigt" att få en iPhone 4 nu när femman kommit ut.. (har börjat gå till skolan själv och fick då ta över en avlagd iPhone 3). Ungdomarna på AF ser trevliga ut. Det är inte högklackat och urringat bland de äldre eleverna utan mer jeans, converse, linne och munkjacka. De har mycket kontakt med elever från de andra klasserna, och då eleverna kommer från många håll så bygger de upp ett stort kontaktnät av kompisars kompisar även utanför skolan. Både små och stora elever hänger gärna i Vasaparken efter skolan när det är varmt vilket jag tycker är trevligt! Det är bra sammanhållning tycker jag, kanske för att alla elever har ett gemensamt intresse? Killar och tjejer hänger, det är inte så uppdelat. Jag tycker inte att eleverna är mer ambitiösa där eller att det ställs särskilt höga krav på dem. Det kan periodvis bli lite högre tryck på läxor eftersom det i perioder är högre fokus på konserter (jul) och mindre undervisning vid antagningsperioderna. Det enda negativa jag kan komma på är att det varit förvirring och oklarheter kring det nya betygssystemet, men det kanske de inte är ensamma om?

• Mickan76

Tack för ditt svar No Logo! Låter härligt med gemenskapen kring musiken. I sin nuvarande skola blir kompisarna trötta på att min dotter jämt sjunger, så lär det väl inte vara på AF :)

Svar på tråden Adolf Fredrik musikskola