AF är inte snobbigare än andra kommunala skolor i innerstan. Men med det sagt så verkar alla lågstadieelever ha koll på vem som har en äkta OnePiece eller inte, vilka som har dragkedja på sina Converse och vilken mobil kompisarna har. Min 9-åring fick höra att det skulle vara 'bögigt" att få en iPhone 4 nu när femman kommit ut.. (har börjat gå till skolan själv och fick då ta över en avlagd iPhone 3). Ungdomarna på AF ser trevliga ut. Det är inte högklackat och urringat bland de äldre eleverna utan mer jeans, converse, linne och munkjacka. De har mycket kontakt med elever från de andra klasserna, och då eleverna kommer från många håll så bygger de upp ett stort kontaktnät av kompisars kompisar även utanför skolan. Både små och stora elever hänger gärna i Vasaparken efter skolan när det är varmt vilket jag tycker är trevligt! Det är bra sammanhållning tycker jag, kanske för att alla elever har ett gemensamt intresse? Killar och tjejer hänger, det är inte så uppdelat. Jag tycker inte att eleverna är mer ambitiösa där eller att det ställs särskilt höga krav på dem. Det kan periodvis bli lite högre tryck på läxor eftersom det i perioder är högre fokus på konserter (jul) och mindre undervisning vid antagningsperioderna. Det enda negativa jag kan komma på är att det varit förvirring och oklarheter kring det nya betygssystemet, men det kanske de inte är ensamma om?