• tikki masala

Ska fröken säga till barn som säger idiot osv till andra barn?

Min dotter har två år i rad varit när skolan börjat, en väldigt arg tjej. Hon är bestämd och säger verkligen sin åsikt osv. Hon har i början vart väldigt arg och fått utbrott pga att andra barn har sagt att hon är dum osv eller idiot eller något sådant. För att hon skulle lugna sig så har jag o fröken kommit överens med henne om att när det händer så ska hon säga till fröken istället för att bli arg osv. 
    Idag sa hon till mig att när hon gungade så satt ett äldre barn på gungan bredvid och sa till sin kompis som gungade också, visst är *** en idiot? Ja kommer svaret.  Då går min dotter till fröken och säger detta som säger, ja men gå bara därifrån då. Och gör ingenting. 
    Det är inte första gången min dotter har sagt att andra barn har pratat så om henne och det har ju tidigare lett till att hon slagits men det gör hon inte längre. Men varför är det ok att andra barn gaddar ihop sig mot min dotter?
    Är det bara jag som är en mesmamma? Ska barnen lösa det själva? 
    För mig känns det som en början till mobbing.  Hon har tidigare vägrat gå till skolan och haft ont i magen och fejkat sjukdomar för att få stanna hemma.
    De senaste två månaderna har hon velat gå till skolan och jag vill inte att det ska förstöras och jag.  
    Bara undrar om jag ska ta upp detta med fröken igen eller om jag gör en höna av en fjäder?

• Svar på tråden Ska fröken säga till barn som säger idiot osv till andra barn?
  • whydoyoucare

Jag hade pratat med fröken och sagt det - att om hon inte säger ifrån när mobbing sker så får samtalet tas med "rektorn" på förskolan. Fan heller att barn ska sköta det där själva. Hade blivit skogstokig på fröken om hon bara avfärdat det som om det var ett löv i luften. 

Sådant där ska sägas ifrån. Punkt slut. 

• SIN74

Likaväl som din dotter har tagit tag i sitt sätt att agera - gå till fröken - så ska fröken ta tag i de andra barnen. 

Du reagerar helt rätt. Prata igen med lärarna och vidare med rektor om du inte får gehör. 

• tikki masala

Pratade med en av fröknarna idag. De visste precis vem det var som hade sagt det till min dotter. Samma tjej hade sagt likadant imorse om en annan tjej.  Den här fröken skulle ta upp detta med den eleven och den fröken som bara viftade bort det. Känns bättre nu men hoppas att det inte kommer fortsätta.

Svar på tråden Ska fröken säga till barn som säger idiot osv till andra barn?