• Anonym (trött)

Ni som har slutat dricka?

Jag är gift med en man som dricker för mycket. Han är välfungerande i övrigt och han blir inte elak när han dricker. Jag oroar mig för hans hälsa och är trött på att inleda var och varannan dag med att städa undan ölburkar. Trött på alla dessa diskussioner och löften om att dra ner på drickandet. Det kan funka i ett par veckor men sedan är vi tillbaks på ruta ett. Till saken hör att jag nu insett att jag själv också har problem. Istället för att ta avstånd så är jag med på "kalaset" och börjar få svårt att motstå det där vinet han alltid köper med till mig.. 
    Det här har varit ett ständigt tema för oss under de senaste åren. Jag har varit helt nykter under mina graviditeter och då svurit inför mig själv att inte dricka sedan heller. Men det dröjer inte länge förrän jag sitter där och "njuter" av ett glas vin (efter barnen har somnat såklart..). Jag känner nu att det inte längre finns några positiva associationer kvar inför drickandet, endast ångest. 

Nu har jag bestämt mig för att sluta vänta på honom och helt enkelt "gå före" och sluta helt själv. 

Ni som har slutat dricka: Hur gick det? Mår ni bättre? Fysiskt, psykiskt, sömnen? 

(Alkoholens negativa effekter på mig: Mina humörsvängningar/ångestproblem försämras, jag är tjock, trött, får ibland orimliga vredes- och ångestutbrott i samband med drickandet - och ångest dagen efter)

• Svar på tråden Ni som har slutat dricka?
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Vad bra att du har insett att det inte är sunt att dricka alkohol jämt. Du har varit så kallad medberoende och det är också tufft. Din kille försökte att manipulera dig genom att få dig att dricka också, vilket han lyckades med. 

En missbrukare är expert på att manipulera, och få andra dit han/hon vill. Allt för att dölja sitt eget missbruk. 

Gå på AA, det hjälper att få höra andra i samma situation. 

Jag har varit nykter alkoholist i över 12 år! Det var väldigt jobbigt det första året, men om man tar en dag i taget så funkar det. Nu är det inga problem överhuvudtaget, tack och lov. I dag om livet känns tungt så tar jag en promenad eller en joggingrunda, det får mig att må bättre och då känns livet underbart att leva! Solig

• Anonym (50/50)
    Anonym (trött) skrev 2014-03-17 15:39:52 följande:
    Ni som har slutat dricka: Hur gick det? Mår ni bättre? Fysiskt, psykiskt, sömnen? 
    Hej, hur det gick? Hur det gick till menar du då eller? Jo det blev 8 månader med Antabus i kombination med 5 månaders samtalsterapi. Det var vad som krävdes för att jag skulle bli omprogramerad. Abstinensen fanns kvar efter det så jag körde med "inte idag" metoden för att få långa vita peroider. Det gick åt mycket vatten, läsk och fejkade drinkar baserade på alkofria alternativ. Det var en jobbig tid men, så satt jag ordentligt fast i skiten också så utan en massa tricks hade det aldrig gått. Inte en chans.
    Att jag mår bättre utan idag? Det kan du lita på. Man mår på samma sätt varje dag med ett jämt humör.
    Mår bättre psykiskt och sover bättre än någonsin, enklare att somna på kvällen.

Effekterna som alkoholen har på dig stämmer med de problem jag också hade. Du bör kontakta något centrum för nykterhet i den kommun du bor i så att du kan få Antabus utskrivet. Du kommer inte att fixa det utan och ju förr du inser att du behöver hjälp med detta, desto bättre. Har du bestämt dig för att lägga av, är det vägen att gå.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-03-17 15:49:53 följande:
    Vad bra att du har insett att det inte är sunt att dricka alkohol jämt. Du har varit så kallad medberoende och det är också tufft. Din kille försökte att manipulera dig genom att få dig att dricka också, vilket han lyckades med. 

En missbrukare är expert på att manipulera, och få andra dit han/hon vill. Allt för att dölja sitt eget missbruk. 

Gå på AA, det hjälper att få höra andra i samma situation. 

Jag har varit nykter alkoholist i över 12 år! Det var väldigt jobbigt det första året, men om man tar en dag i taget så funkar det. Nu är det inga problem överhuvudtaget, tack och lov. I dag om livet känns tungt så tar jag en promenad eller en joggingrunda, det får mig att må bättre och då känns livet underbart att leva! Solig
    Tack för ditt svar! Får jag fråga om du var i en relation under ditt beroende och hur det i så fall gick med den?

Hur är det med religiösa inslag på AA? 

Det är ingen rolig insikt det där med att den man älskar vill underlätta sitt eget drickande genom att sätta en själv i skiten också :-/ 
  • Anonym (trött)
    Anonym (50/50) skrev 2014-03-17 15:54:40 följande:
    Hej, hur det gick? Hur det gick till menar du då eller? Jo det blev 8 månader med Antabus i kombination med 5 månaders samtalsterapi. Det var vad som krävdes för att jag skulle bli omprogramerad. Abstinensen fanns kvar efter det så jag körde med "inte idag" metoden för att få långa vita peroider. Det gick åt mycket vatten, läsk och fejkade drinkar baserade på alkofria alternativ. Det var en jobbig tid men, så satt jag ordentligt fast i skiten också så utan en massa tricks hade det aldrig gått. Inte en chans.
    Att jag mår bättre utan idag? Det kan du lita på. Man mår på samma sätt varje dag med ett jämt humör.
    Mår bättre psykiskt och sover bättre än någonsin, enklare att somna på kvällen.

Effekterna som alkoholen har på dig stämmer med de problem jag också hade. Du bör kontakta något centrum för nykterhet i den kommun du bor i så att du kan få Antabus utskrivet. Du kommer inte att fixa det utan och ju förr du inser att du behöver hjälp med detta, desto bättre. Har du bestämt dig för att lägga av, är det vägen att gå.
    Tack för ditt svar! Får jag fråga hur mycket du drack innan du slutade? Jag tror att min man också sitter fast ordentligt i skiten även om han nog själv tror att han kan sluta på ren viljekraft.

Det här kommer låta som en undanflykt det inser jag men jag kommer inte behöva antabus. Jag har inte druckit i samma omfattning som honom och inte lika länge. Jag drack senast en halv flaska vin i lördags och slutar idag. 
    Att jag vill sluta helt handlar mer om att jag känner mig jäkligt illamående på alkohol och allt negativt det för med sig. Jag kan inte längre njuta av ett glas vin och det är inte trevligt att dricka ihop med någon som måste dricka så mycket och ofta.. Jag vill såklart helst att han ska följa efter mig och fatta samma beslut. 
  • Anonym (50/50)
    Anonym (trött) skrev 2014-03-17 16:31:35 följande:
    Tack för ditt svar! Får jag fråga hur mycket du drack innan du slutade? Jag tror att min man också sitter fast ordentligt i skiten även om han nog själv tror att han kan sluta på ren viljekraft.
    Jag drack 3-6 starköl minimum varje dag. Helst mera och avslutade kvällen och natten med mycket sprit men då enbart på helger. Man kan inte sluta om man själv inte vill. Ren viljekraft funkar inte och ska inte ens finnas med i diskutionen. Glöm det bara det finns inte på kartan.
    Det här kommer låta som en undanflykt det inser jag men jag kommer inte behöva antabus. Jag har inte druckit i samma omfattning som honom och inte lika länge. Jag drack senast en halv flaska vin i lördags och slutar idag. 
    Att jag vill sluta helt handlar mer om att jag känner mig jäkligt illamående på alkohol och allt negativt det för med sig. Jag kan inte längre njuta av ett glas vin och det är inte trevligt att dricka ihop med någon som måste dricka så mycket och ofta.. Jag vill såklart helst att han ska följa efter mig och fatta samma beslut. 
    Jag läste det stycket där du beskrev vilka effekter akoholen hade på dig. När jag läser det gör jag bedömningen att du inte kan sluta helt utan hjälp. Antabus har en lugnande effekt på nerverna och ger en djup skön nattsömn. Det är bra grejer. Tänk på saken.
  • Anonym (trött)
    Anonym (50/50) skrev 2014-03-17 16:42:33 följande:
    Jag drack 3-6 starköl minimum varje dag. Helst mera och avslutade kvällen och natten med mycket sprit men då enbart på helger. Man kan inte sluta om man själv inte vill. Ren viljekraft funkar inte och ska inte ens finnas med i diskutionen. Glöm det bara det finns inte på kartan.
    Det här kommer låta som en undanflykt det inser jag men jag kommer inte behöva antabus. Jag har inte druckit i samma omfattning som honom och inte lika länge. Jag drack senast en halv flaska vin i lördags och slutar idag.  Att jag vill sluta helt handlar mer om att jag känner mig jäkligt illamående på alkohol och allt negativt det för med sig. Jag kan inte längre njuta av ett glas vin och det är inte trevligt att dricka ihop med någon som måste dricka så mycket och ofta.. Jag vill såklart helst att han ska följa efter mig och fatta samma beslut. 
    Jag läste det stycket där du beskrev vilka effekter akoholen hade på dig. När jag läser det gör jag bedömningen att du inte kan sluta helt utan hjälp. Antabus har en lugnande effekt på nerverna och ger en djup skön nattsömn. Det är bra grejer. Tänk på saken.

Jag förstår att det kan tolkas så. Mina problem med humörsvängningar är inte en följd av alkohol. Jag märker dock att jag försämras om jag råkat dricka när humöret svänger nedåt. Lite alkohol får då en stor effekt och skapar mer ångest/vrede. Jag är inte beroende nu, men rädd att bli det. Och hemskt trött på att underlätta hans drickande. Om jag är beroende av något så är det nog att hålla honom på gott humör.. Annars låter det ju som att Antabus är bra grejer som du skriver. Jag kände inte till effekterna på nerverna och sömnen.
Svar på tråden Ni som har slutat dricka?