• stiniskaninis

Hjälp med examensarbete ang vardagssexism & raggning

Hejsan! :D

Jag gör nu ett examensarbete (media design i Piteå) som i grunden handlar om vardagssexism och då främst på krogen från en kvinnas synvinkel, men för att lösa problemet handlar det om att [vissa] killar inte vet hur de ska behandla kvinnor på krogen..

Mina handledare har därför knuffat mig åt raggningshållet. Har ni några roliga raggningshistorier? Eller några som inte är så roliga? Eller repliker? Eller bara händelser? Positiva eller negativa.. 

Skriv då en kommentar, ett meddelande eller ett mejl - westberg.stina@gmail.com så kommer jag att låna denna händelse och illustrera den för att sedan visa på hur man kan göra eller hur man INTE ska göra på krogen till min examensarbete, helt anonymt såklart! all hjälp uppskattas! :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-17 14:07
    Edit: Har svarat hur detta hänger ihop med grafisk design på en kommentar längre ner. Jag ska helt enkelt, illustrera raggningshistorier för att visa på vad som inte fungerar, eller vad som funkar på krogen! Och då med en humoristisk touch. Jag inspireras av Jan Stenmark och Nanna Johansson, den här ful-snygga stilen och ironiska texterna! :D
  • Svar på tråden Hjälp med examensarbete ang vardagssexism & raggning
  • Arcnice

Bara av ren nyfikenhet. På vilket sett är detta examensarbete kopplat till en media design utbildning? Jag hade förstått det om du pluggar till socionom eller liknande, men här ser jag ingen koppling alls.

• stiniskaninis
    Arcnice skrev 2014-03-17 13:52:09 följande:
    Bara av ren nyfikenhet. På vilket sett är detta examensarbete kopplat till en media design utbildning? Jag hade förstått det om du pluggar till socionom eller liknande, men här ser jag ingen koppling alls.

ABSOLUT! mkt bra fråga! såhär är det, som examensarbete väljer man ett ämne man brinner för, inte något som är direkt kopplat till just grafisk design. Som grafisk designer ska vi ha ett problem som vi ska lösa och just den grafiska delen är metoden vi använder! Så, som i mitt exempel: mitt problem handlar om hur tjejer behandlas på krogen, utifrån egna erfarenheter. Så hur kan man då lösa ett sådant problem? Handlar det om hur män på krogen (drar inte alla över en kam - vilket är lätt att göra!) ibland inte vet hur man raggar på krogen? Som mitt exempel: jag var ute på krogen och en okänd kille kom fram och tog mig mellan benen. jag blev förbannad och ifrågasatte hans beteende, och han hade mage att säga åt MIG att gå hem. Här handlar det om att han saknade respekten för min kropp. Efter brainstorming med mina handledare ville de att jag, med risk att hamna för djupt inom detta (våldtäktskultur eller uppfostran..) skulle ta ett lättare spår > RAGGNING. 

Och sedan applicera detta genom en artefakt på krogen. Då har jag valt att använda mig av historier eller händelser och ska illustrera dessa i små seriestrippar, med inspiration av Jan Stenmark eller Nanna Johansson! :) Vart de kommer användas är fortf oklart. Låter detta för flummigt? haha

• Arcnice

Ok, tack för svaret då förstår jag även om det är märkligt att ett examensarbete inte måste vara kopplat till grafisk design annat än hur du illustrerar det hela men det är ju inte ditt fel. Tillhör din utbildning Luleå Tekniska Universitet eller är det en yrkesutbildning eller motsvarande?

Hur som är ju jag kille och går aldrig på krogen så jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men lycka till.

• stiniskaninis
    Arcnice skrev 2014-03-17 14:32:39 följande:
    Ok, tack för svaret då förstår jag även om det är märkligt att ett examensarbete inte måste vara kopplat till grafisk design annat än hur du illustrerar det hela men det är ju inte ditt fel. Tillhör din utbildning Luleå Tekniska Universitet eller är det en yrkesutbildning eller motsvarande?

Hur som är ju jag kille och går aldrig på krogen så jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men lycka till.

Hehe nämen precis, de vill att vi ska "rädda världen" med våra grafiska lösningar.. och japp, det är LTU! :) 3 år. superbra utbildning där man får vara kreativ och göra grejer utanför ramarna, så jag ska då försöka göra någon manual.. eller guide.. eller tips.. på hur killar kan behandla tjejer på krogen, typ. tack ändå! :D

Svar på tråden Hjälp med examensarbete ang vardagssexism & raggning