• annnonym01

Kan man råda bot på alkoholkonsumtionen?

Hej!

Jag har flöjt detta forum en längre period, men inte tagit steget in. Jag ska förklara mitt problem från början.

Jag är en offentlig person, en person som ni med all sannolikhet sett på TV och hört i radio mer än en gång. Jag är mer aktiv i seriösa sammanhang än jag någonsin varit i media, därav känns det extra svårt att skriva detta.

Jag har, sen jag var ung och reste otroligt mycket, haft svårt att kontrollera min konsumtion av alkohol, inte så att jag blir odräglig, inte alls, men jag smuttar på lådvinet varje kväll, känns mer som en rutin än något som jag gillar. 

Har sen tidigare haft depression och svårt att sova, fick starka sömntabletter, men tror att det var i dom svängarna som jag började konsumera  alkohol, som sagt, det kan räcka med ett glas vin eller några öl en kväll så är det okej. Det kanske inte är så problematiskt isig, det är det inte, men frågan är Varför. Jag känner att jag gör det för att jag har lite att göra. Är van att hela tiden ha fullt upp att jag inte kan slappna av utan alkohol. Tänker jag att jag ska sätta mig ner och läsa en bok eller en tidning så är tanken alltid...med ett glas vin i handen. Önskar att tanken vore med ett glas Te i handen. 

Då jag jobbar otroligt mycket så ser jag det som rättvist att jag, som jobbar så mycket, får ta ett glas vin, några öl, när jag väl är ledig. Och som sagt, jag struntar i normer, jag sköter mitt jobb och kommer aldrig försent, men känslan av att det alltid är, under förhållanden när jag har tråkigt, är ett glas alkohol som ska hålla mig sällskap som är problemet.

Många tror att med pengar och kändisskapet kommer finsmaken, men  jag dricker mer än gärna box-vin av enklare slag, detta för att min sambo in ska se att jag tar en smutt ur den då och då. Det är detta som är sjukt. Vet inte om min sambo vet om detta. Visst, sambon har angett någon gång att jag inte borde dricka i veckorna, men jag har problemet att jag inte ser skillnad mellan veckor och helger. Är jag väl hemma så jobbar jag på min gård, jag är sälen ledig och kan läsa min bok, och gör jag det så är det med ett glas vin i handen. 

Vi har inga barn, jag hoppas det blitt skillnad när man får det, då finns det andra saker att fokusera på, men då jag är 26 och min sambo 25 så finns det en karriär att satsa på istället för barn, barnen ska få ha det bra, därav satsar vi på karriär nu, och barn sen. Det kan jag också se som ett problem. När jag fick mitt jobb och min sambo sitt nu direkt så har vi, efter skatt, ungefär 60 000 efter skatt in. Vi sparar mycket, men på nått sätt så känns det mer rätt att köpa alkohol när som helst.

Till detta ska även tilläggas att ingen av oss är överviktiga, vi motionerar reglerbuden och äter rätt. Men det känns fel. Efter en hård dag på jobbet, så säger man att gud vad gott att komma hem och få ett glas gott vitt vin i handen, och nog fan är det det, men andra gör ju andra saker, typ tränar eller tar hand om barnen.

Vet inte hur jag ska göra, och hur jag ska agera under mina lediga tider!

• Svar på tråden Kan man råda bot på alkoholkonsumtionen?
  • Lena

Vi belönar oss med att ligga och kramas framför en tv-serie eller spela spel ihop.

• Tow2Mater

Handlar väl om att bryta vanor, och det tar ett tag. Prova kop hem lite god glass istället. Men kan du hålla det till ett glas ser jag inte direkt problemet, om inte "glaset" ofta blir en flaska till vardags.

• Anonym (En dag i taget)

Vad är det du ser som ditt problem att du inte kan eller inte vill välja bort alkoholen???? Annars så är en dag i taget metoden bra.

Fatta ett beslut på morgonen stå fast vid det beslut. Men fatta det bara för den dagen och inte för alla dagar så att säga. Utan nästa dag fattar du ett nytt beslut. Sen utifrån det så tar du det en dag i taget.

• Anonym (Flaska)

Ha inga boxar hemma, utan köp en flaska eller en halv till helgen, så mycket som du tycker är acceptabelt. När det är slut är det slut.

Svar på tråden Kan man råda bot på alkoholkonsumtionen?