• Anonym (mee1977)

Hjälp mig!!!Fler som inte klarar jobba heltid??? Trots massa plugg...

Jag har haft psykisk ohälsa hela mitt liv, hade tvång redan i barndomen. Som vuxen har jag ätit medicin och gått i terapi redan många, många år.

Jag har ändå lyckats plugga och skaffa mig ett yrke. Har jobbat heltid exakt ett år nu. MEN GÅTT PÅ KNÄNA HELA DENNA TID!! Jag är kroniskt trött, känner konstant tomhet, oro, nedstämdhet, ingen lust till någonting, svårt att sova "på beställning" fem dagar i veckan, magen har kollapsat helt och har inte haft sexlust alls under hela denna tid....känner mig som ett tomt skal....en maskin.....  Varken lust eller ork till saker jag älskade att göra förr eller lust till något nytt. Jag mår kort och gott dåligt av att jobba heltid. Förr om åren har jag alltid hankat mig fram på timanställningar, men nu efter studierna ville jag ändå prova heltid.

Min hälsa är sämre än någonsin, och psykiatern vill bara höja medicinen. Jag vet dock att det är arbetstidsmåttet som gjort mig så här trött.

Fler här som inte orkar med heltidsjobb?? 

Hur jobbar ni, hur mycket ska man lyssna på kroppen?

Hur ska man göra för att acceptera det hela??

Jobbar ni med ert yrke, ska man ge upp sitt yrke....??

Behöver verkligen få bolla....är så himla ledsen.... 

• Svar på tråden Hjälp mig!!!Fler som inte klarar jobba heltid??? Trots massa plugg...
  • Fjärilslarv

måste du jobba heltid då?

• Anonym (Se)

Jag har bla borderline och depression. Jag hade gärna jobbat mindre än över heltid men det är ont om deltidsjobb. Men om du kan tycker jag att du ska gå ner i arbetstid.

• Anonym (trött)

Jag jobbar heltid  och mycket mer därtill och har gjort länge. Mår ungefär lika som du beskriver och har insett att jag faktiskt bara orkar jobba och  inget mer.
    Vill egentligen inget annat när jag kommer hem än att stänga dörren om mig och bara vara i fred. Vill inte träffa någon, inte ringa någon, inte göra något. Har svårt att sova och är nu nere på 2-4 timmar per natt.

Har ett urtråkigt liv och tycker inte ens att jobbet är kul. Om det ändå vore så att det var så roligt kunde det kanske gå an. Är duktigt på det jag gör och mycket uppskattad på jobbet men vill verkligen vilja/orka ha ett liv utanför också.

Borde söka ett helt annat jobb och försöker samla tillräcklig kraft för att göra det. 

• Anonym (gå ned!)

Hej ts, 
    jag tycker att du skall undersöka om du kan gå ned i tid. Livet är kortare än man tror, och devisen "sisten som lämnar kontoret vinner" är helt enkelt uppåt väggarna fel. 

Har själv haft ångest mm, och insåg efter ett tag att ångesten knuffar på sig själv. Har man ångest etc blir man tröttare än andra av att jobba. Blir man trött så ökar det ångesten. (Man kan få folk psykotiska genom att hålla dem vakna länge). Dessutom sliter det på kroppen. 

Du måste inte säga på jobbet att du mår dåligt och vill ha deltid därför. Du kan säga tex att du vill förverkliga andra mål i livet. De kanske frågar vilka, ha då ett svar i beredskap: typ läsa, meditera, konst eller vad tusan som helst. Man är inte skyldig att redovisa i detalj så är de nyfikna i en strut så är det helt acceptabelt att skarva lite. (enligt mig)

Jobbar man mindre får man mindre pengar och pension, men om livet känns helt värdelöst, så kan de extra tusenlapparna inte ändra på det iallafall! 

• Anonym (mee1977)

Tack för kloka inlägg!!

Ja jag känner exakt som ni beskriver! När jag kommer hem orkar jag bara landa i soffan - inget mer!! Förr gillade jag att träna, umgås, fika osv. Men mitt jobb tar slut på mig. Jag jobbar på ett kontor i landskap, men mycket ljud omkring, stillasittande och med lång resväg hemifrån. Dessa 10-11 timmar hemifrån gör verkligen min hjärna till ett russin. .  Jag har också en gammal depression, panikångest, social fobi, GAD och borderline sen många år....symptomen är liiite färre med mediciner, men de finns ändå kvar och jag är konstant trött!!!!

Funderar nu på att ta ett deltidsjobb inom vården närmare hemmet. Jobbade inom vården förr i tiden, men tungt när man ju pluggat helt annat.....

Jobbar ni med era yrken??

Inom mitt yrke finns inga deltider!!

• Anonym (mee1977)

Puffar upp, fler i min sits?

• Anonym (ångest33)

Japp, känner igen mig i din situation.. Klarar nog inte mer än 75% fortsättningsvis, men ibland känns det som att det också är för mycket. Stupar när jag kommer hem ändå. :/ 

• Anonym (mee1977)

Anonym ångest33, vad har du för besvär? Äter du nån medicin, hjälper den?

Jag känner att min medicin hjälper mig, OM jag "sköter" min hälsa genom att sova bra, äta bra, och ja...inte jobba 40 Tim i v!! Om jag jobbar heltid klarar medicinen inte längre av att hjälpa mig!

Inom vilken bransch jobbar du, får du gå ner i tid?

• Anonym (ångest33)

Främst ångest, blir utlöst av stress bland annat, och ge mig ett jobb i dagens sverige som inte är stressigt.. Äter bara sömntabletter, vill inte ta något annat, har inte blivit hjälpt av något annat heller. 

Men jag har det precis som du, det går att hålla relativt i schack om jag sköter dagarna prickfritt, något som tyvärr är helt omöjligt med heltidsjobb och barn. Sovit dåligt har jag gjort sen tonåren, men det är också till stor del länkat till stress och ångest. 

Jag får gå ner i tid pga barn, men vet inte om 75% kommer att räcka. Gud, jag blir stressad bara av att tänka på det. :(

• Anonym (frken)

Känner med dig. Jag orkar inte jobba heltid, jobbar nu 75% i vården och det känns ändå för mycket. Det är superstressigt och fler och fler arbetsuppgifter läggs på oss som ska utföras, en efter en slutar, varnar dig för vården. Det känns väldigt tungt just nu, har "enkla" barn ändå och en toppenbra man som verkligen stöttar och vi delar på ansvaret med barn och hus. Jag är igång att söka andra jobb eftersom jag vet att min jobbsituation inte är bra men jobben växer inte på träd tyvärr... Äter inga mediciner men borde kanske göra det eftersom jag är stressad hela tiden och det är absolut inte bra för kroppen. Mitt råd till dig är att direkt gå ned på deltid, du har rätt till det om du har småbarn, prova det först. Kanske du kan ha en hel dag ledig som du bara kan rå om dig själv. 

• Anonym (mee1977)

Vi planerar barn just nu men jag är livrädd! Tänk om jag inte klarar av barn??? Och vad anser folk på jobbet om när man jobbar deltid pga barn eller vabbar??

Anonym frken:  Förstår.. . Jaha men du trivs ej inom vården? Är det fördel att kunna jobba kvällar med sömnbesvär åtminstone? Eller är resten så dåligt att det inte väger upp?

• Anonym (ångest33)

Man ska ju inte gå miste om att skaffa barn bara för att man är psykiskt sjuk, så tänker jag. Men förbered dig på att behöva en hel del stöttning och hjälp.. Det om något tar ju en hel del krafter, och alla rutiner kan du bara slänga på tippen! Men, som sagt, med rätt hjälp ska det gå. 
    Vad folk på jobbet anser om man jobbar deltid eller vabbar, det ska du strunta i. En del människor har åsikter om saker som de överhuvudtaget inte har med att göra, sånt är inte värt att tänka på en sekund! 

• Anonym (Tantea)

Googlade om att orka jobba på heltid med psykisk ohälsa och kom till denna tråd. Det finns folk som jag.. känner också att jag inte klarar av att jobba heltid eftersom min ångest kör igång , jag har ingen diagnos men har haft mycket ångest sedan många år tillbaka. Jag funderar att bli föräldraledig en dag i veckan på nytt. Vågar man berätta om sånt på jobbet ?egentligen är det  väl sjukskrivning på deltid.. 

• Anonym (Krke)

Har också haft tvång och ångest men sedan tonåren. Efter mycket utredningar visade det sig att jag fått PANDAS, tvången hade kommit efter halsfluss. Man kan få PANDAS även utan infektioner. En autoimmun reaktion som påverkar hjärnan. därefter har jag fått trötthet, orkeslöshet, sömnbesvär osv osv. Ingen har vetat varför. Jag har efter PANDAS fått ME/CFS. Det förklarar tröttheten. Fast nu har jag fått prova Levaxin för sköldkörteln trots jag inte har hypotyreos på riktigt än. Men jag har antikroppar , alltså autoimmunt där mer. Efter jag fick Levaxin blev jag så mycket piggare och min ständiga ångest försvann. 

du kanske också skulle kolla upp det. Kram

• Anonym (Tantea)
    Anonym (Krke) skrev 2023-03-08 19:06:40 följande:

Har också haft tvång och ångest men sedan tonåren. Efter mycket utredningar visade det sig att jag fått PANDAS, tvången hade kommit efter halsfluss. Man kan få PANDAS även utan infektioner. En autoimmun reaktion som påverkar hjärnan. därefter har jag fått trötthet, orkeslöshet, sömnbesvär osv osv. Ingen har vetat varför. Jag har efter PANDAS fått ME/CFS. Det förklarar tröttheten. Fast nu har jag fått prova Levaxin för sköldkörteln trots jag inte har hypotyreos på riktigt än. Men jag har antikroppar , alltså autoimmunt där mer. Efter jag fick Levaxin blev jag så mycket piggare och min ständiga ångest försvann. 

du kanske också skulle kolla upp det. Kram

Får man fråga var någonstans har du gjort utredningen ?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (mee1977) skrev 2014-03-16 22:09:28 följande:

Tack för kloka inlägg!!

Ja jag känner exakt som ni beskriver! När jag kommer hem orkar jag bara landa i soffan - inget mer!! Förr gillade jag att träna, umgås, fika osv. Men mitt jobb tar slut på mig. Jag jobbar på ett kontor i landskap, men mycket ljud omkring, stillasittande och med lång resväg hemifrån. Dessa 10-11 timmar hemifrån gör verkligen min hjärna till ett russin. .  Jag har också en gammal depression, panikångest, social fobi, GAD och borderline sen många år....symptomen är liiite färre med mediciner, men de finns ändå kvar och jag är konstant trött!!!!

Funderar nu på att ta ett deltidsjobb inom vården närmare hemmet. Jobbade inom vården förr i tiden, men tungt när man ju pluggat helt annat.....

Jobbar ni med era yrken??

Inom mitt yrke finns inga deltider!!

Har du provat att hahörlurar när du jobbar? Antingen kan du köpa brusreducerande och bara ha det tyst, alternativt lyssna på tex lugn klassis musik, men det måstevara stora hörlurar som tar bort allt ljud. Nör jag har hörlurar med musik kan jag lättare koncentrera mig och mår också bättre psykiskt, 
Svar på tråden Hjälp mig!!!Fler som inte klarar jobba heltid??? Trots massa plugg...