• myperfectlife

Vad tycker ni om dessa namn?

Vi har fyra barn och väntar nu bebis numer fem. Barnen heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Vi har därför tänkte att fortsätta på ramsan med L. Jag har då några favoriter och behöver hjälp med vilka utav de namn är finaste. Till pojke är de då Ludvig/Ludwig, Luke, Lionel och Logan. Till flicka tänkte jag på dessa Lara, Liv/Livia, Leah, Larissa, Lola och Lacey. Vad tycker ni om dessa namn? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn?
  • MallaL

Bor ni i ett engelsktalande land? Ska namnet passa med ett engelskt efternamn? I så fall faller Ludvig lite utanför ramen.

• myperfectlife
    MallaL skrev 2014-03-15 21:42:15 följande:
    Bor ni i ett engelsktalande land? Ska namnet passa med ett engelskt efternamn? I så fall faller Ludvig lite utanför ramen.
    Min man är ifrån England ja. Vi bor i Sverige.
  • jonadav

Lionel hade jag inte valt om ni redan har en Leonardo.
    Ludwig tycker jag är finast, men det passar inte med syskonens namn. Så Luke eller Logan, men tycker att båda passar sådär med syskonens. Vad sägs om Lucas/Lucian eller Levi/Lewis/Louis istället?

Tveksamt om jag hade valt Leah också, när det finns en Leonardo redan. Lacey och Larissa är inte alls min stil. Tycker nästan att Livia är för likt Lillian. 
    Så Liv, Lara eller Lola. Tycker inte något av dem passar speciellt bra med syskonens namn heller, men hade valt Liv av dessa. 

• fluu

Ludvig - Mycket tjusigt och ståtligt namn. Känns hyfsat tidlöst, rätt "neutralt", gångbart och så fin koppling till Runeberg. Ludde helt okej smeknamn. Känns som ett sött namn på barn och ståtligt och seriöst på vuxen.

Luke - Tänker bara på populära killen i någon amerikans skitfilm. Känns blåst på något sätt. I Sverige kommer folk troligen höra Lukas som också är ett namn jag bara inte gillar.

Lionel - Inte bra i Sverige. Alls. Och för matchy med Leonardo. Känns inte respektingivande på vuxen och blir kanske ändå mitt hatnamn Leo.

Logan  - Blir nog många olika uttal på det i Sverige. Känns inte passande i Sverige. Känns bara inte bra på vuxen. 

Lara - Rätt bra ändå. Tänker ryskt. Blir nog inga smeknamn, men garanterat ihopblandningar på med Laura. Annars bra generellt. Funkar på vuxen. Låter inte hemskt i Sverige. Något intetsägande kanske.

Liv(separerar Liv och Livia eftersom de är totalt olika namn). Tycker väldigt bra om Liv eftersom jag har en själv :P Jag gillar att namnet är vackert, men rivigt. Gångbart, även internationellt. Seriöst. Nordiskt. Fin betydelse. Smeknamnsfritt.

Röstar för Liv och Ludvig.

Livia - Rätt okej, men för feminint och vekt för min smak. Annars en bra klassiker som aldrig blir fel.

Leah - Okej utan h, även om jag tänker på "lealös". Bibliska namn är ju bra så att de är väldigt gångbara och finns i många kulturer och alltid är poppis någonstans. De har ju inte gått ur tiden helt liksom...

Larissa - Jag tänker prinsessa goes prostituerad typ. Känns varken tillräckligt seriöst och rivigt eller tillräckligt vackert. Jag kommer ingenstans med det liksom. Blir nog ofelbart något smeknamn på ett så långt och samtidigt lite "kantigt" namn.

Lola - För mig bara en strippa. Kan bli det fula Lollo. 

Lacey - Passar inte i Sverige. Blir nog krångel och förvirringar kring både uttal och stavning. Känns inte seriöst på vuxen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MallaL

Luke, Lionel och Logan har inte självklara uttal på svenska, kan nog låta lite konstigt. Lex, Lester, eller Linton kanske? Lara, Liv och Livia gillar jag, Lacey låter lite "billigt". Hur uttalar ni förresten Francis, engelskt eller mer svenskt?

• myperfectlife
    MallaL skrev 2014-03-16 07:25:58 följande:
    Luke, Lionel och Logan har inte självklara uttal på svenska, kan nog låta lite konstigt. Lex, Lester, eller Linton kanske? Lara, Liv och Livia gillar jag, Lacey låter lite "billigt". Hur uttalar ni förresten Francis, engelskt eller mer svenskt?
    Francis uttalar vi med engelsk uttal med en liten svensk bakrund. Typ F-ran-cis om de hjälper. Vad tycker ni om mina andra barn namn då? vi har haft lite olika uttal på dom också förutom Lillian då
  • MallaL

Jag gillar era barns namn, men personligen hade jag inte valt ett namn som inte går att uttala med svenska uttalsregler om man nu bor i Sverige, jag menar Faith måste ju uttalas på engelska. Leonardo och Lilian fungerar ju på båda språken, Francis är jag lite tveksam till på svenska. Men på engelska är alla namnen vackra!

• Leonie88

Om det ska låta bra på svensk tycker jag Ludvig och Luke, Lara, Liv och Livia.

• Leonie88

Tycker dock att Ludvig inte passar ihop med syskonens namn. Mer passande Levi?

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn?