• Anonym (Linn)

Riklig mens kan detta vara normalt hjälp! =(

Jag tog ut en spiral för 6 månader sen pga vi planerar syskon.
    Har inte plussat ännu. När jag hade spiralen så upphörde min mens.
    Så jag hade ingen mens på 5 år.
    Nu har jag regelbunden mens. Men problemet är att jag blöder extremt mycket.
    Och undrar om detta är normalt och vad jag kan göra åt det?
    Jag förlorar väldigt mycket blod. Jag får använda nattbinda under hela dygnet. Och måste byta varannan timme.. När jag går på toaletten så ser det ut som det gjorde efter min förlossningen. Det rinner mycket blod. Ser otäckt ut. Jag är väldigt trött och orkeslös när jag har mens. Kan vara för att jag förlorar så mycket blod?
    De två första dagarna är allra värst för då känns det verkligen som det gjorde efter förlossningen. Jag är jätte öm i underlivet och det strålar ända ner i benen otäck känsla. Blir liksom knäsvag av smärtan. Det känns som om jag gått sönder nertill, känns verkligen precis som det gjorde direkt efter förlossningen. Kan detta vara normalt? Är det något som är farligt? Finns det något jag kan göra för att lindra detta? Bör jag kontakta gyn? Jag har haft det såhär varje månad i 6 månader. Jag blöder i 5-6 dagar. Mår jätte dåligt.

• Svar på tråden Riklig mens kan detta vara normalt hjälp! =(
  • Anonym (Linn)

Jag skrev ju för ett tag sen att jag ända sen förra hösten, efter att jag tagit ut hormonspiralen har haft rikliga blödningar, varje månad. Detta är första månaden som jag har en "normal" menstruation"
    Denna månaden blöder jag inte alls så mycket och så länge. Är väldigt lite i bindan. Vad beror detta på?? kan det ha ändrat sig? Tar det tid innan kroppen återhämtar sig efter att ha haft hormonspiral?
    Jag använder inget preventivmedel. Men tror inte att jag är gravid. Hur kommer detta sig??
    Först 6-7 månader med rikliga blödningar, det bara rann blod från mig.. och jag blev alldeles svag i benen och öm. och nu är det jätte lite och har varit lika lite alla dagar, haft färre dagar också dessutom detta gången.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det verkar som att din kropp håller på att stabilisera sig och återgå till det normala. När man har hormonella preventivmedel och slutar med den blir det en hormonomställning i kroppen som i vissa fall tar lite tid innan den hormonella balansen åter är som den var. Lycka till

• Anonym (Linn)

Så är det säkert =) Då kanske det även blir lättare att bli gravid framöver.. ? För jag är som sagt inte skyddad alls, men har inte lyckats få + ännu.
    Jag har använt både spiral och haft olika p-piller i alla år. Men måste säga att jag mår som bäst när jag inte har något alls.. hur kan detta komma sig? Jag mår mycket bättre psykiskt, är piggare och gladare samt har lusten, (den har jag aldrig när jag har preventivmedel).

• Anonym (Linn)

Det är vad jag också tror... Jag mår nämligen lika bra nu, som sist när jag hade uppehåll med preventivmedel när vi planerade första barnet. Jag slipper huvudvärk, finnar, mår psykiskt bra, samt att jag har lusten! T o m min kille märker skillnad. Innan ville jag typ aldrig ha sex.. Jag är som en helt annan människa nu.
    Nu planerar vi visseligen barn igen. Men vi räknar med att det räcker sen. 2 är lagom för oss.
    Men risken är ju att jag blir gravid igen om jag inte använder preventivmedel.. Gillar inte kondom.. finns något annat som kan vara bra i mitt fall?

• Aleksandra Barnmorska

Om ni är helt säkra på att ni inte vill ha fler barn är ju sterilisering ett bra alternativ för dig eller din man. annars kanske en kopparspiral är ett bra alternativ.

• Anonym (Linn)

Okej. Är det inga biverkningar med en kopparspiral? Kan mensen utebli även med den? Sterilisering är också ett alternativ efter andra barnet.

Svar på tråden Riklig mens kan detta vara normalt hjälp! =(