Mjölkallergi hjälp?
Ni med bebisar som har mjölkallergi hur visade det sig??
Ni med bebisar som har mjölkallergi hur visade det sig??
Vår kille var helt röd och så fruktansvärt torr, hans hud var nästan som sandpapper och han sprack i vecken så det blödde runt hals, snopp och veck i låren osv. Och så skrek han konstant, kolik kallade de det innan vi fick ordentlig hjälp.
Nu är min kille inte minibebis längre men har troligen haft problem med mjölkprotein från början. Kräkunge deluxe som första året aldrig sov längre än en timme i sträck, dag eller natt. Reflux o ville absolut ha upp huvudet. Nu när han är över året märks det på magen, diarre kräks och ont. Och gasig. Kräks så man tror han är magsjuk. Nu har han troligen någon mer intolerans som vi inte har hittat... men så kan man reagera om man har en allergi utan antikroppar.
Det skumma är att han kan skrika halva dagen och halva kvällen men när han väl kommer till ro och somnar s
Det skumma är att han kan skrika halva dagen och halva kvällen men när han väl kommer till ro och somnar så sover han 2-3 timmar iaf..
Ont i mage, skrik, kunde inte sova, utslag etc. Äter Neocate nu. Allt annat innehåller mjölkprotein eller soja.
Min har aldrig fått utslag pga mjölken så din Bvc sköterska talar i nattmössan!. Men han hade enorm magknip och massor problem med gaser.
Ni kanske ska testa mjölkfri ersättning? Är svindyrt men värt att prova i 2 veckor. Finns på apotek. Efter 2 veckor ska symptomen vara borta om du ger ersättning på heltid.
Kräktes väldigt mycket, extremt mycket.
Sen när hon bara bajsade blod så visade det sig att hon var mjölkallergiker.
Reagerar han värre på nutra än andra ersättningar skulle jag säga att det mycket väl kan vara allergi. Nutra är kassein baserat så prova en vasslebaserad istället (Althera, profylac, pepticate), sen är det möjligt att han inte tål hydroliserad ersättning alls utan att han behöver neocate som är helt utan mjölkprotein.
Min dotter visade inga solklara symptom första 6 månaderna, det var ont i magen, torrhy, tömde aldrig en flaska utan åt var 1.5 h dygnet runt tills hon var 4månader (solklart i efterhand men då kopplade vi inte). Besvären blev tydligare ju större hon blev och ju mer hon behövde äta. BVC var ingen hjälp, det var barnläkarmottagningen som hjälpte oss). Hon är väldigt känslig för just kassein (en skopa nutra gav vattnig avföring nästa dag), profylac tålde hon upp till en flaska om dagen utan tydliga symptom. Idag har hon neocate och reagerar också på soja och baljväxter. Nu tvivlar ingen på allergin trots att hon inte testar positivt på blodprov, så uteslut inte allergi förtidigt! Det kan ta tid att hitta rätt ersättning och sedan ska magen läka innan det onda går helt över. Det är inte kul med allergier, men livet är väldigt mycket lättare med identifierade allergier än med oidentifierade... :/