• Alva3

Vad ska jag kräva av lärarna på sonens skola?

Hej, har en son som går i ettan. Han är okoncentrerad, pratig, tjurig, arg osv... Han har assistent från kl.8.00-16.30. Vad ska jag begära av skolan när sonen har adhd? Lärare blir också sura över att sonen inte har ngn ögonkontakt.

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden Vad ska jag kräva av lärarna på sonens skola?
  • pigglet

Han har assistent heltid, det har skolan redan fixat. Vad är det mer ni behöver?
    Ibland kan man ju ta hjälp av habiliteringen, att de kommer och pratar med skolan, om det känns som det är kunskap om ADHD som de saknar.

• Punkster

Tja, det du kan kräva av skolan är att din son får den utbildning han har rätt till, vilket jag utgår från att han får. Du skriver också att det finns en resurspedagog, vilket man också under vissa omständigheter kan kräva. 

Är det något som du upplever inte fungerar så bra? Är det något som lärarna och pedagogerna upplever inte fungerar bra? 

• En blå giraff

Ja hur menar du? Vad är det du inte är nöjd med? Han har ju redan assistent hela dagen.

• Sous

Beträffande ögonkontakten så är det många människor (även normalstörda) som tycker att det är obehagligt, särskilt när den man pratar med är arg eller irriterad. Det är dock vanligare vid adhd och olika autismtilstånd. Säg åt dem att sluta insistera på ögonkontakt. I övrigt så vet jag inte vad du menar? Vad står det i er åtgärdsplan för sonen?

• Alva3

Det var det med ögonkontakten och att personalen och assistenten säger att han ska sluta tjura och vara arg hela tiden.

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Litet My

Inkompetent personal låter det som.

• SIN74
    Alva3 skrev 2014-03-15 16:36:51 följande:
    Det var det med ögonkontakten och att personalen och assistenten säger att han ska sluta tjura och vara arg hela tiden.
    Det låter inte som en ok inställning. Barn oavsett svårighetsgrad kan ha svårt med såväl ögonkontakt som ilska. 
    Be att få ett möte med skolan och bestäm vad som ska gälla. Vilka krav ni alla kan ställa  å grabben. 
  • missan75
    Alva3 skrev 2014-03-15 00:55:26 följande:
    Hej, har en son som går i ettan. Han är okoncentrerad, pratig, tjurig, arg osv... Han har assistent från kl.8.00-16.30. Vad ska jag begära av skolan när sonen har adhd? Lärare blir också sura över att sonen inte har ngn ögonkontakt.

Frågan är väl vad mer du vill ha?
Svar på tråden Vad ska jag kräva av lärarna på sonens skola?