• Grumpy88

Ni som tagit fragminsprutor, hur var er förlossning?

Som rubriken lyder, ni som tagit Fragmin sprutor under graviditeten hur var er förlossning? Fick ni epudral? Var det större risk för blödning? Gick förlossningen smidigare som en del säger?

• Svar på tråden Ni som tagit fragminsprutor, hur var er förlossning?
  • Lindsey Egot the only one

Jag går på fragmin nu 5000. Och min bm sa att det var lägsta terapeutdosen men var inte helt säker om man kunde få Eda. Så om fyra veckor på min nästa kontroll skulle jag få reda på det när hon hade talat med läkaren.

• Grumpy88
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-14 22:49:42 följande:
    Jag går på fragmin nu 5000. Och min bm sa att det var lägsta terapeutdosen men var inte helt säker om man kunde få Eda. Så om fyra veckor på min nästa kontroll skulle jag få reda på det när hon hade talat med läkaren.

Jag har också 5000 och du kan inte få edan om du hunnit ta sprutan när värkarna satt igång. Då måste dem vänta 10 Tim innan dem kan sätta bedövning. Jag ska göra så att från och med v38 ska jag få halverade doser, men då ska jag också ta två sprutor per dag. Då är det 6 timmar some väntetiden innan dom kan sätta Eda. Men man få försöka ha koll när värkarna börjar sätta igång och då kanske man inte behöver ta den andra sprutan osv för att kunna få märtstillande så fort som möjligt.
  • Lindsey Egot the only one
    Grumpy88 skrev 2014-03-15 19:05:49 följande:

Jag har också 5000 och du kan inte få edan om du hunnit ta sprutan när värkarna satt igång. Då måste dem vänta 10 Tim innan dem kan sätta bedövning. Jag ska göra så att från och med v38 ska jag få halverade doser, men då ska jag också ta två sprutor per dag. Då är det 6 timmar some väntetiden innan dom kan sätta Eda. Men man få försöka ha koll när värkarna börjar sätta igång och då kanske man inte behöver ta den andra sprutan osv för att kunna få märtstillande så fort som möjligt.
    Kanske jag skulle be om induktion. Jag har kronisk värk i just buken och är extremt smärtkänslig. Så om jag får en induktion kan man ju skippa att ta sprutan på kvällen innan.
  • Grumpy88
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-15 20:37:42 följande:
    Kanske jag skulle be om induktion. Jag har kronisk värk i just buken och är extremt smärtkänslig. Så om jag får en induktion kan man ju skippa att ta sprutan på kvällen innan.

Vet inte vad induktion är ;) men är säker på att de går att planera innan hur man vill göra för att underlätta det hela. Prata med barnmorskan så kan dem tillsammans med eventuella läkare göra en plan. Jag ska göra det med min bm då jag som du är extremt smärkänslig och vill ha allt så planerat som det går i alla fall.
  • Sannas Mamma

Hej! Såg tråden och blev jättenyfiken. Jag går oxå på fragmin. Gjorde även det när jag väntade min dotter, för snart 10 år sedan. Och då fick jag inte epidural på grund av att dom satte igång mig och förlossningen gick så snabbt.
    Den här gången skulle jag verkligen vilja ha epiduralen dock..Har frågat bm om man kan planera en igångsättning just pga att jag vill kunna planera att inte ta sprutan, så jag kan få bedövningen. Men hon sa att man inte vill göra så för att det inte är bra varken för mamman eller barnet att sättas igång. Tycker det är konstigt,eftersom dom gjorde det så lättsamt förra grav. (skulle ta ett blodprov bara å hade gått två dagar över tiden utan en enda förvärk, men var ändå öppen 4cm.)

• Grumpy88
    Sannas Mamma skrev 2014-05-08 20:32:43 följande:
    Hej! Såg tråden och blev jättenyfiken. Jag går oxå på fragmin. Gjorde även det när jag väntade min dotter, för snart 10 år sedan. Och då fick jag inte epidural på grund av att dom satte igång mig och förlossningen gick så snabbt. Den här gången skulle jag verkligen vilja ha epiduralen dock..Har frågat bm om man kan planera en igångsättning just pga att jag vill kunna planera att inte ta sprutan, så jag kan få bedövningen. Men hon sa att man inte vill göra så för att det inte är bra varken för mamman eller barnet att sättas igång. Tycker det är konstigt,eftersom dom gjorde det så lättsamt förra grav. (skulle ta ett blodprov bara å hade gått två dagar över tiden utan en enda förvärk, men var ändå öppen 4cm.)

För mig har dom gjort så att från v38 (är i v36 nu) så ska kag dela på min dos. Jag tar 5000ml nu och sla då istället ta 2500 och dä dela upp det i två sprutor per dag istället för en. Detta gör att jag har större chans att få Eda vilket är vad jag verkligen vill! Har planerat detta med en barnmorska och en läkare. Direkt när jag börjar känna av värkar så ska jag ha kontakt med förlossningen så dem får bedöma om jag ska ta en spruta eller inte. Tar man 5000ml får dem inte sätta slang i ryggen på 10-12timmar, men eftersom vi halverar dosen kan dem sätta slangen efter 6 timmar istället. Det var även prat om att jag eventuellt skulle komma in innan jag skulle ta min spruta så dem bara sättet dit slangen så kan jag ha den kvar där tills det blir "dags" att ta edan. Och att det då underlättat eftersom det då inte spelar nån roll när jag tar sprutan. Hoppas du förstod vad jag menade? Tycker det verkar konstigt om du inte skulle kunna få Eda, dem borde kunna planera de för dig med om du verkligen vill ha det.
  • Sannas Mamma
    Grumpy88 skrev 2014-05-09 00:04:50 följande:
    Ursäkta stavfel, blir inte bättre när man skriver från mobilen ;)
    Heeej duu! Såg att du fått din lilla äntligen! Grattis! Nyfiken på hur förlossningen gick till! Vill du berätta? :)
  • Grumpy88
    Sannas Mamma skrev 2014-06-16 22:58:08 följande:

Heeej duu! Såg att du fått din lilla äntligen! Grattis! Nyfiken på hur förlossningen gick till! Vill du berätta? :)

Hej! Absolut :D det började på morgonen 03.30 den 26 maj som jag upptäckte att vattnet hade gått. Det var inte som i filmerna att det kom ett vattenfall utan för mig så sipprade det ut lite hela tiden. Så jag ringde till förlossningen och fick komma på undersökning kl 10 samma dag men eftersom jag inte hade några värkar och i princip inte hade öppnat mig något så fick jag åka hem å vänta. Sedan runt 15:30 så började jag få värkar. Värkarna pendlade mellan 5-10 minuters mellanrum men blev aldrig tätare så vid halv 12 på natten orkade jag inte med smärtan med så då åkte vi in igen och de undersökte mig. Hade öppnat mig 1 cm... SUCK! :P fick sovdos och åkte hem igen. Nästa dag den 27 så fick jag sova nästan 6-7 timmar så det var underbart, men jag märkte att värkarna inte var lika intensiva som kvällen innan. Gick hela dagen hemma igen med 5-10 minuters mellanrum mellan värkarna. Dem hade på mitt förra besök på BB sagt att om inte värkarna sätter igång ordentligt så skulle dem sätta igång mig på morgonen den 28. Jag fortsatte gå hemma hela dagen och kvällen och inget hände så på kvällen åkte jag in igen och hoppades på att få en till sovdos så att jag i allafall kunde få sova några timmar innan dem skulle sätta igång mig dagen efter. Så vi åkte in och dem undersökte mig och jag var öppen 3-4 cm, så dem lät mig sova kvar under natten med lite smärtstillande. Men under natten blev värkarna starkare så jag blev inflyttad till ett förlossningsrum så jag kunde få lustgas. Värkarna blev starkare och starkare och jag fick en EDA på morgonen runt 8 tiden. Där efter kunde jag sova en stund. Dem fick fylla på edan 3 gånger, sedan efter lunch satte dom in värkstimulerande och jag minns inte riktigt allt som hände efter det men jag hade otroligt ont och andades lustgas för kung och fosterland sedan var dags att krysta. Jag kände aldrig av det där "trycket" som många har beskrivit. Att det ska kännas som man är bajsnödig vilket jag tyckte var jobbigt så jag visste inte när jag skulle krysta å inte. Så jag bar tryckte på. Och efter 30 minuters krystande var hon född 15:29 :) en väldigt långdragen förlossning men det gick väldigt fort på slutet (vad jag uppfattade det som iallafall) :P man är så himla inne i sitt värkarbete så man har ingen tidsuppfattning vilket är ganska bra! Sprutorna gick det bra med. Jag delade upp mina så att jag tog dem kl 10 på morgonen och kl 10 på kvällen. Så jag hann ta dem och det löste sig bra tyckte jag :)
Svar på tråden Ni som tagit fragminsprutor, hur var er förlossning?