• Aluni

äggdonator

Jag funderar lite på att bli äggdonator, men det finns så olika krav på olika kliniker att jag vet inte vad ska jag vända mig. Jag kan inte hitta någon information om kraven, förutom ålder under 36 och man ska vara frisk. Vissa skriver nåt om ärftliga sjukdomar men ingenstans skriver vad som räknas. Vissa har BMI gräns på 35 eller 32 men inte alla (jag är just nu för stor after 3 barn men sakta går ner). Och jag bor i norra Stockholm så det är några kliniker man kan välja också. Har någon erfarenhet av nån klinik här som äggdonor och vill dela?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-14 20:17
    Skriver från mobilen så rubriken försvann och det blev lite fel då och då.

• Svar på tråden äggdonator
  • Löparnörden

Så fint av dig att vilja donera. Är mamma till en liten äggdonationstjej och det är tack vare sådana godhjärtade kvinnor som dig som vi fått vårt lilla underverk.

I Sverige är det bara tillåtet att göra äggdonation på universitetssjukhus. I ditt fall då Karolinska Huddinge då du bor i Stockholm, där är vår dotter tillverkad:)

Som du säger så måste man vara frisk och så finns det ålders och BMI- gränser och visa sjukdomar man inte får ha eller ha anlag för. Är dock inte insatt i vilka sjukdom det gäller.

Om du vill veta mer eller känner dig mogen att donera så ta kontakt med fertilitetsenheten på Karolinska Huddinge så får du exakt svar på dina frågor och funderingar. Svarar gärna på frågor efter bästa förmåga.

www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Reproduktionsmedicin/Aggdonator/

Här har du en länk till fertilitetsenheten med mer information och kontaktuppgifter.

Svar på tråden äggdonator