• honochhan67

FN förordar nya vägar inom kampen mot drogerna.

Efter två dagars FN-möte i Wien, där den globala drogsituationen diskuterades, står det nu tämligen klart att nya vägar och inriktningar står för dörren, och att "kriget mot drogerna" har nått vägs ände.

Vad som främst konstaterades var att kriminalisering och bestraffning av narkotikabruk och narkotikaanvändare inte har någon som helst gynnsam effekt på vare sig samhälle eller individ utan snarare tvärt om: Det leder enbart till utslagning, stigmatisering och skenande onödiga kostnader för samhälle. Därtill kan vi lägga att det inte på något sätt har minskat varken tillgången på droger eller efterfrågan. Det har bara sett till att nya syntetiska droger som är mer lättsmugglade, svårare att spåra och farligare, har dykt upp.

Vidare så konstaterades att den pågående trenden där avkriminalisering och legalisering av cannabis har inletts är "oundviklig" och omöjlig att vrida tillbaks. Allt fler länder följer Uruguays och Portugals exempel noggrant och överväger även själva att gå samma väg. Detsamma gäller de amerikanska delstaterna där cannabisförbudet nu faller som ett korthus i allt snabbare takt.

Det handlar med andra ord inte om cannabis legaliseras och kriget mot drogerna upphör, utan när?
    Ett krig som alltså aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera.

United Nations, Drug Policy Alliance (DPA), Vienna, Austria, March 14, 2014:
    "There is simply no good basis in science, health or ethics for bringing someone into the criminal justice system solely for drug possession," said DPA executive director Ethan Nadelmann. "Hopefully the UN’s recommendations will help accelerate the global trend toward ending the criminalization of drug use and possession. That certainly would make an enormous difference in the United States."

www.swansea.ac.uk/media-centre/latest-research/unstuckindenialovercannabisregulation-whiletheglobaldrugcontrolregimereachesmomentoftruth.php
  • Svar på tråden FN förordar nya vägar inom kampen mot drogerna.
  • frappa

Var rätt väntat att FN ska ändra sin inställning här, till förtret för Maria Larsson och Beatrice "we shall overcome" Ask.

Med tanke på utvecklingen i USA med alla stater som nu har medicinsk marijuana och 2 delstater som legaliserat cannabis.

Och nu valet i November, så skulle jag inte förvåna mig om vi får sen 1-3 delstater till som legaliserar cannabis.
    Bank systemen har fått tillåtelse att hantera pengar från cannabisförsäljning.

Sen har vi Uruguay som legaliserar, datum när detta tar i effekt vet jag inte.

Och ett par mellan/syd-amerikanska länder till som har allvarliga funderingar på en legalisering.

Så FN´s narkotikakonvention kommer göras om och det rejält, redan i år skulle inte förvåna mig.

• Anonym (?)

Tolkar jag detta rätt att FN rekommenderar legalisering?

Om så, så var det fan på tiden.

• frappa
    Anonym (?) skrev 2014-03-15 14:14:20 följande:

Tolkar jag detta rätt att FN rekommenderar legalisering?

Om så, så var det fan på tiden.

Jag antar de känner sig kunna förorda detta, pga utvecklingen i världen och främst USA.
    Vi har ju Kofi Annan som är absolut för legalisering  av cannabis.

Och en hel radda av kända personer, nobelpristagare, ex presidenter.

Det gör inte FN mindre benägen att vilja ändra deras policy.

Svar på tråden FN förordar nya vägar inom kampen mot drogerna.