• Flickan och kråkan

OJ! Vad vi band ris för våra ryggar :-D

Hej!

Vill bara dela med mig till alla som samsover med barn i diverse åldrar och oroar sig för vilka problem detta kommer att leda till med barn som ALDRIG någonsin kommer att kunna sova själva etc etc. Ju äldre de blir desto större problem kommer man att få - självklart.

Vi har samsovit med alla våra tre barn.....alltid. De äldsta är nu 6 år respektive snart 5. Vi har valt att göra så för att det passar oss. Alla sover gott och alla har gott om plats (det har vi ordnat) och alla har haft sällskap. 

Nu håller vi på att renovera vår lägenhet. Sovrummet utrymdes och nya sovarrangemang var nödvändiga pga ommålning. De två äldsta fick sova i lekrummet. Alldeles själva. HUR skulle detta gå med tanke på hur bvc och andra förfasat sig över våra vanor. Lite fnitter från killarna kring att sova själva och så la de sig, somnade och sov där hela natten. Har gjort så de senaste tre nätterna. Oj! Vilka problem vi skapade med vår samsovning .

• Svar på tråden OJ! Vad vi band ris för våra ryggar :-D
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-14 15:25:48 följande:
    Hej!

Vill bara dela med mig till alla som samsover med barn i diverse åldrar och oroar sig för vilka problem detta kommer att leda till med barn som ALDRIG någonsin kommer att kunna sova själva etc etc. Ju äldre de blir desto större problem kommer man att få - självklart.

Vi har samsovit med alla våra tre barn.....alltid. De äldsta är nu 6 år respektive snart 5. Vi har valt att göra så för att det passar oss. Alla sover gott och alla har gott om plats (det har vi ordnat) och alla har haft sällskap. 

Nu håller vi på att renovera vår lägenhet. Sovrummet utrymdes och nya sovarrangemang var nödvändiga pga ommålning. De två äldsta fick sova i lekrummet. Alldeles själva. HUR skulle detta gå med tanke på hur bvc och andra förfasat sig över våra vanor. Lite fnitter från killarna kring att sova själva och så la de sig, somnade och sov där hela natten. Har gjort så de senaste tre nätterna. Oj! Vilka problem vi skapade med vår samsovning .
    Glad
    Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien
    Hej!

Mmm...just det... Flört
  • Alexi
    Hej!

• Veritaslux

Jag tror det faktum att ni lät två barn sova ihop spela in också. Det är egentligen konstigt att inte fler flerbarnsfamiljer satsar på det, utan envisas med att alla ska sova själva. En vän till mig har tvillingar som kommit och gått under nätterna, samsovning i perioder, eget rum och spring i andra, men aldrig något hållbart. I fyra år. Tills de kom på att tvillingarna skulle dela rum. Och säng. De har numera en våningssäng med extrabred undersäng, och där ligger de bredvid varandra. Oftast hela natten.

• En blå giraff

Klokt! Samsover själv med 2½-åringen och kommer nog låta honom ligga där så länge han själv önskar det. Det är ju bara lättare att vänja vid egen säng med större barn som faktiskt förstår och som man kan resonera med. Behövs inga skrik-metoder då.

• Serendipitet

Mina har aldrig uppskattat att samsova och alltid somnat gott i egna sängar i egna rum. Så det blev riktigt jobbigt nu när yngsta (precis fyllt 2 år) sedan några veckor inte vill sova själv längre. Vi ska sitta på sängkanten till hon somnar och hon kommer in till oss på nätterna och ska kramas. Ligga still gör hon inte och man somnar, vaknar, somnar osv resten av den natten. 

Hade jag bara varit van vid samsovning hade det säkert fungerat jättebra. Så här har det varit precis tvärtom. Så nu försöker jag vänja mig för jag anser att hon kommer till vår säng för att hon behöver det. Som tur väl är det ingen som verkar tycka det vara konstigt än :)

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Flickan och kråkan
    Serendipitet skrev 2014-03-19 20:08:53 följande:
    Mina har aldrig uppskattat att samsova och alltid somnat gott i egna sängar i egna rum. Så det blev riktigt jobbigt nu när yngsta (precis fyllt 2 år) sedan några veckor inte vill sova själv längre. Vi ska sitta på sängkanten till hon somnar och hon kommer in till oss på nätterna och ska kramas. Ligga still gör hon inte och man somnar, vaknar, somnar osv resten av den natten. 

Hade jag bara varit van vid samsovning hade det säkert fungerat jättebra. Så här har det varit precis tvärtom. Så nu försöker jag vänja mig för jag anser att hon kommer till vår säng för att hon behöver det. Som tur väl är det ingen som verkar tycka det vara konstigt än :)
    Jag sover inte heller något vidare när det är trångt. Vi breddade helt enkelt vår dubbelsäng med en vanlig säng för varje barn. 4 meter sänghav har vi haft . Att samsovning inte passar alla barn och alla föräldrar har jag full förståelse för. Vill mest bara skingra alla orosmoment kring att samsova och att samsova med stora barn. Det skapar liksom ingen allvarliga problem för framtiden
  • ClaraV

Jag avundas er som samsover mysigt, min dotter på 3.5 år har fått ett behov att krypa upp i våran säng senaste tiden och jag vaknar alltid med en fot i näsan eller ett finger i ögat. Kanske har för liten säng haha :D

• Jess8303
    ClaraV skrev 2014-03-19 22:24:58 följande:
    Jag avundas er som samsover mysigt, min dotter på 3.5 år har fått ett behov att krypa upp i våran säng senaste tiden och jag vaknar alltid med en fot i näsan eller ett finger i ögat. Kanske har för liten säng haha :D

Mysigt o mysigt, allt är ju relativt. Mysigt så länge barnen ligger stilla så jag kan luggs o lunta dom i håret o nacken. Men när rörelserna börjar är det inte så mysigt. Jag hade tyckt att det var mysigare om barnen hade sovit i egna sängar då jag inte har sovit på 4 år....
Svar på tråden OJ! Vad vi band ris för våra ryggar :-D