Vad för prover, ska dit idag. Snabba svar tack! :)
Jag ska till läkaren idag och be om att de prövar mig för PCO(S) och även östrogenhalten och sköldkörteln. För jag har haft så många problem, men de största är avsaknad helt av mens och övervikt.
Jag ska till läkaren idag och be om att de prövar mig för PCO(S) och även östrogenhalten och sköldkörteln. För jag har haft så många problem, men de största är avsaknad helt av mens och övervikt.
Vad ska jag säga till läkaren för att bli tagen på allvar? Kan de göra tester idag? Och vad är det för tester jag ska be om för att försäkra mig om att han kollar allt.
Jag har fobi för att tala med läkare och människor som är i myndighetsposition över mig, Jag tål inte att få ett nej för då blir jag gråtfärdig och tackar för mig och säger adjö innan de kan se mig gråta. Upplever ofta att de tar mig för att vara hypokondrier, nu vill jag bli hjälpt och därmed basta...men hur ska jag våga hålla i mig till det när jag väl är där. Jag har för vana att alltid tala ner mina bekymmer då och säga, ja men det kan ju bero på något annat eller ja litegrann har blivit bättre på sista tiden osv, även om det inte har det..för jag blir rädd där inne.
Mest troligt tar dom några rör blod och eventuellt kollar med vul hur äggledare/livmoder ser ut till att börja med.
kan man komma med en sån förfrågan vid första läkarkontakt?
Jag tror att du skall trycka på att du saknar mens. Det är mer konkret att utreda än tex en övervikt som kan bero på många saker.
Skriv ner punkter på en lapp som du vill ta upp så att du inte glömmer något. Det är helt ok att läsa på lappen under tiden du sitter hos läkaren, det gör många. Skriv ner alla dina symptom och funderingar. Vad du undrar och vad du vill utreda.
Det kan hända att läkaren kort avfärdar några saker du är orolig över. Det beror antagligen på att inget tyder på att du skulle drabbats av just detta. Om du inte accepterar avfärdandet, fråga igen om det verkligen inte kan röra sig om något sådant.
Ett vaginalt ultraljud kommer inte göras vid första besöket om det är till vårdcentralen du skall gå. Det är något som gynläkare gör.
Jag kan inte alla prover man tar för att utreda PCOS, men för ämnesomsättningen är det i första hand TSH, fritt T4 och T3 man tar som "ett paket".
Det är oftast gynekologmottagningar som utreder och behandlar PCOS, så om du skall till vårdcentralen så handlar det nog snarast om att få en remiss dit. Eller kanske är det till gyn du skall? Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket om hur de utreder, men kanske detta kan vara till hjälp:
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3373
Lycka till!
varit där nu och fick en ny tid för provtagning, men allt gick bra :)