Svamp
Jag har en kompis hennes häst har fått svamp i munnen.Hur uppkommer detta?
Jag har en kompis hennes häst har fått svamp i munnen.Hur uppkommer detta?
Det kan bero på en allergisk reaktion mot något. Om hon ska ta reda på vad kan det väl vara lämpligt att skriva ner exakt allt hästen har ätit på senare tid och sedan åka till veterinären och se om de kan göra en biopsi på hästen för att få reda på mer.
Har aldrig haft svamp i munnen på mina hästar, men det låter inte bekvämt.. Har hon konstaterat det själv eller har hon haft ute veterinär som undersökt detta? Hur mår hästen i övrigt, eller vad man ska säga, hur reagerar den på svampen?
Okej :/ Det viktiga är nog att hon försöker komma på om hästen ätit något olämpligt på den senaste tiden, när hon hör av sig till veterinären. Det behöver inte vara något konkret tyvärr.. Kan vara någon liten giftig växt (som hästar vanligtvis själva "rensar" bort, visserligen), främmande ämne eller dåligt foder.
Lycka till med hästen i alla fall, hoppas hon får bukt med problemet snart! (:
Ska berätta en sorglig sak.Dom avlivade hästen i går.Vetrinären kom dit och undersöka den men han sa att där var inget att göra. Hon var 21 år.Och nu sover hon gott.Men hennes andra hästar gick och letade efter henne. Sorgligt att behöva göra detta men inte mycket man kan göra åt de.