Gick 11 dagar innan jag fick ta bort min dotter med acrani (OBS! Långt!)
Jag har länge gått i tankarna var jag ska vända mig med min sorg.
Ingen förstår känns det som. Tills jag började läsa igenom inlägg här
Min mardröm började den 27 december förra året.
Vi åkte in för det planerade rul kl ett. Vi satt med fjärilar i magen och var lika förväntansfulla som när vi skulle se vår första dotter.
Vi gick in i rummet och bm började undersökningen. Såg på henne med en gång att något inte riktigt var som det skulle. -Barnet ligger så jag inte kan göra en ordentlig undersökning. Jag tror jag måste få hjälp av en läkare så det görs vaginalt.
Jag föreslog att jag kunde ju kissa och upp och hoppa så kanske bebisen flyttade på sig.
När jag kom in igen försökte hon igen utan lyckat resultat.
Kan ni vara här igen kl. 15? frågade hon. Då kände jag på riktigt att något var fel.
Alla man har hört får ju komma tillbaka flera dagar senare för att bli undersökta. -Det är något fel!!! skrek hela min magkänsla :(
Vi passade på att åka iväg och göra lite ärende emellan. Jag vet att det ända jag tänkte på var att inte kräka pga. min nervositet.
När vi väl kom tillbaka till väntrummet så kom en läkare fram och tog emot oss. Överläkare stog det på hans skylt.
Detta var inte bra.
Jag la mig på britsen och han började undersökningen. Allt är bara som en stor dimma. Det ända som konstant fortsätter än idag att påminna mig är hans ord
"Hjärnan är inte utvecklad som den ska"...
Vi förstod direkt att hon var förlorad.
Vet bara att jag skrek " vad händer nu??? jag vill inte!!"
Han försökte lugna oss och tog oss till ett samtalsrum där vi skulle gå igenom vad som komma skulle.
Rummet hade stora fönster ut mot korridoren där folk från bb gick. Ett par gick runt runt runt för att få igång hennes värkar. Som om det inte kunde bli värre...
Det var fredag eftermiddag.
Dom skickade hem oss (psykfall) för att komma tillbaka på måndagen för en kurator tid.
Som tur var hade vi en familj som fångade upp oss när vi kom hem. (tänk om vi inte hade haft det?)
Hela helgen där är som en stor dimma. Kommer inte ihåg något.
På måndagen begav vi oss till kuratorn och tyckte att det skulle bli skönt att få reda på vad som skulle hända.
När vi började samtalet förstod vår kurator ganska snabbt att vi hade mycket (i stort sett alla) frågor som hon inte kunde svara på.
Hon var snäll och ordnade med ett möte med en bm som gick igenom händelseförloppet för oss.
Vår tid hos kuratorn skulle egentligen enbart gå ut på att skicka iväg alla papperna till socialstyrelsen för att en tjänsteman där skulle godkänna att jag fick ta bort barnet. Som enligt läkaren hade 5 % chans att överleva hela gravidteten och 3% att överleva 2-3 dagar utanför magen. Sjukt...
(Socialstyrelsen sammanträder bara på fredagar och jag hade gått 2 dagar mer än man får utan tjänstemans underskrift för abort)
Jag gick med min flicka 9 dagar levandes i magen och 2 dagar efter att hon dött. ( efter ultraljudet)
11 dagar gick jag med mitt barn som jag mer än något annat hade velat behålla.
Fick ingen som helst hjälp.
"Bättre du försöker klara detta utan några tabletter"
Det fick mina fina föräldrar hjälpa mig med när dom två dagar efter förlossningen fick köra mig till psykakuten.
Detta har knäckt mig totalt. Och hade det inte varit för att jag har min andra underbara solstråle till dotter och kärleksfulla man tror jag inte att jag hade suttit här idag...
Är det någon mer som har gått igenom detsamma? Gått så länge innan ni fick göra aborten?
Min Love kommer alltid finnas med mig, och jag kommer definitivt aldrig glömma henne