• Kissekatten

när började ni med smakprov & vad,

Tips och råd mottages tacksamt!
    Min bebis är nu 4 & 1/2 månad, o vad jag har förstått så kan man börja ge smakprovet snart.

Vad gav ni i början?
    Hur ofta?
    Min baby kan inte sitta upp själv än ska jag vänta då, känns konstigt o börja ge han "mat" när han inte ens kan sitta själv?

• Svar på tråden när började ni med smakprov & vad,
  • Flickan och kråkan

Vi har börjat låta våra smaka när de själva börjat visa verkligt intresse. Yngsta är nu 8,5 månad. Han började provslicka på sådant vi åt när han var runt 5 månader. Han hade då suttit och smaskat vid matbordet rätt länge. Vid halvåret började vi ge smakportioner i långsam takt. Vi började med gröt, broccoli och päron nu med yngsta. Potatis har inget av mina tre barn gillat inledningsvis. Ja, lite allt möjligt men jag har alltid varit noga med att börja med sådant som är lösande då det kan bli tufft med magen ändå. 

• Bling1975

Ingen brådska med smakisar ännu. 6 månader är nya rekommendationen.

Men om ditt barn är väldigt nyfiket på din mat så kan du nu doppa fingret och låta hen smaka. Det handlar mer om smaksensationer än att faktiskt äta något.

Vi började lite smått runt 5,5 månad med en eller två skedar av något i samband med ersättningen vid lunch. Blev mest olika rotfrukter och lite gröt eller fruktpuré.

• Natulcien

Ja, det är ju vettigt att vänta tills bebisen kan sitta själv. Dessutom är ju rekommendationen att vänta med smakportioner tills barnet är 6 månader. Så ta det lugnt, du. Glad
    Däremot kan du ju ge små smaksensationer (som Livsmedelsverket kallar det) redan nu om du vill. Det innebär en liten slick från ett finger eller ett kryddmått av någonting. Och eftersom det är så lite, så kan du ju ge nästan vad som helst av det ni själva äter.

Från 6 månader kan man ge smakportioner. Börja med någon tesked och öka sakta. Vi gjorde på "traditionellt vis", d.v.s. med diverse grönsakspuréer och gröt först.
    Men med facit i hand så hade jag hellre introducerat mat i form av plockmat, d.v.s. BLW. Roligare för bebisen, och sundare. Glad

• minerva123

Vid fyra månader började vi introducera gluten med pyttesmå bitar uppblött smörgåsrån. Sonen fick också smaka bl a avocado, banan och havreyoghurt (från fingerspetsen, inte på sked). Matstol började vi med strax före 6 mån, han satt för ostadigt före det. Smakportioner började vi med vid 6,5 mån, hemmagjord palsternacks/potatispure var det första han fick. Det tyckte han inte alls om. Det har överlag varit mycket trassel med både mat och vikt, det var egentligen först vid 10 mån han åt några portioner att tala om. Körde en del plockmat också, men han har tyvärr inte särskilt lätt för bitar.

• vargaa

Jag har haft som regel att börja ge mat när barnet visar intresse och kan sitta upp själv, runt 6 månaders ålder mao. Båda mina fick smaka första vid 5,5 mån. Jag gav då hemgjort rotmos och potatismos. Inga krav på att de skulle äta en hel portion, de fick smaka efter eget önskemål.

Jag tycker att du tänker rätt om att vänta tills barnet kan sitta upp själv. :) Det har varit en riktlinje för mig. Det skadar inte att vänta lite längre.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden när började ni med smakprov & vad,