• Plumsan111

kallsvettningar & feber snälla hjälp.!

Hej! Min 13-åriga dotter har varit sjuk två gånger under kort tid (3veckor). Först hade hon influensan i ca 1 vecka, men nu har hon fått något, och jag vette sjutton vad det är. Hon har ont i örat, men det var en vaxpropp tydligen, hon har ca 1,5 grad högre än normaltemperatur, hon är sjuk, men hon har så tråkigt hemma, och mår helt okej tills hon rör på såg... Hon blev sjuk i torsdags, och hade hög feber både fredag, lördag och söndag... Igår blev det något bättre, men inatt hände något jättekonstigt. Hon vaknade och var iskall, hela sängen var blöt, som om någon hade hällt isvatten i den, hon hon kallsvettades. Hon hade ingen feber då, och dagen efter (idag) var vi på Vårdcentralen och där sa de bara att det går över. Men hon verkar bara må sämre, hon har kräkts, och ätit mindre, sover, och ser helt borta ut. Vi sa allt till gubben på VC, han sa att vi skulle gå hem och att hon skulle till skolan. Så imorgon går hon, men jag är ändå orolig... Hon kallsvettas hela tiden nu, och prkar knappt vara vaken... Vad ska vi göra?

-
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-11 22:01
    Tills hon rör på sig, inte rör på såg... Och hennes normaltemp är 36.4
  • Svar på tråden kallsvettningar & feber snälla hjälp.!
  • Ellie

Svårt att bedöma via datorn. Om det är så att hennes allmäntillstånd är väldigt påverkat (verkar "borta", slö, orkar inte vara vaken mm) så kanske det är bra med läkarbedömning, men det kan ju lika gärna vara en vanlig magsjuka hon har och hon behöver få i sig mer vätska.
    Omöjligt att svara på utan att se henne. Om du är orolig så kan ni ju åka till akuten för en bedömning. I "värsta fall" blir ni hemskickade utan behandling och uppmanade att vänta in spontan förbättring. Annars kanske det är något som behöver antibiotika, men det krävs lite provtagning och undersökning för att bedöma henne korrekt.
    Åk in om du är väldigt orolig.

• Plumsan111
    Ellie skrev 2014-03-11 22:04:47 följande:
    Svårt att bedöma via datorn. Om det är så att hennes allmäntillstånd är väldigt påverkat (verkar "borta", slö, orkar inte vara vaken mm) så kanske det är bra med läkarbedömning, men det kan ju lika gärna vara en vanlig magsjuka hon har och hon behöver få i sig mer vätska. Omöjligt att svara på utan att se henne. Om du är orolig så kan ni ju åka till akuten för en bedömning. I "värsta fall" blir ni hemskickade utan behandling och uppmanade att vänta in spontan förbättring. Annars kanske det är något som behöver antibiotika, men det krävs lite provtagning och undersökning för att bedöma henne korrekt. Åk in om du är väldigt orolig.

Vi var på vårdcentralen, dem sa att det inte var något och att hon kunde gå till skolan... Jag är osäker, då hon är borta (mer specifikt hon svarar inte alltid, är liksom nån annanstans...) men annars är hon ganska pigg, har vikt lite kläder och pysslat lite... Det går upp och ner, vilket gör det osäkert att beskriva exakt...
  • manoulamou

Det låter som något jag drabbades av för många år sedan, jag var i 25-årsåldern och ingen tonåring dock om det nu har någon betydelse.

Jag fick plötsligt feber, hög runt 40 grader. Käkade voltaren och blev bra men så fort tabletterna slutade värka så fick jag feber igen. efter någon vecka började jag kräkas och hade fortfarande feber och yrade. Till slut blev jag inlagd på infektion och dom tog massor med prover och det var någon typ av virus som man kan ha latent i kroppen. Kommer inte ihåg vad det hette, något med 3 bokstäver Obestämd

Totalt hade jag hög feber i över 3 veckor och låg inlagd i en vecka 10 dagar. Självklart måste ni kolla upp ordentligt vad det är, ge er inte innan ni får komma till en läkare som tar det på allvar.  En vecka kan man i alla fall låta det gå med hjälp av febernedsättande, men har det inte gett med sig efter det så måste hon ju få hjälp.

Svar på tråden kallsvettningar & feber snälla hjälp.!