• Liten ekorre

Pergotime utan läkarkontakt?

Min man och jag fick vår son efter hela fem år av försök. Jag var dock seg med att söka hjälp, men strax innan jag blev gravid var vi hos en läkare och fick pergotime utskrivet. Jag hämtade ut det, men hann inte använda innan jag oväntat plussade.

Nu är vår son ett år och vi har bestämt oss för att försöka få ett till barn. Men jag har ingen lust att vänta fem år till. Och jag har VERKLIGEN ingen lust att återuppleva alla negativa graviditetstest och de tårar det medförde.

Kan jag ta de pergotime-tabletter jag har hemma (enligt de anvisningar jag fick med från läkaren då) eller måste vi försöka utan ett år för att kunna söka hjälp sen?

Jag har konstaterad PCO förresten.

• Svar på tråden Pergotime utan läkarkontakt?
  • Philippa

Nej, det är inte att rekomendera. Dina hormonvärden kan ha försändrats ordentligt.....

• Liten ekorre
    Philippa skrev 2014-03-11 20:28:01 följande:
    Nej, det är inte att rekomendera. Dina hormonvärden kan ha försändrats ordentligt.....
    Så måste man försöka i ett år innan man får hjälp också med andra barnet?
  • Philippa
    Liten ekorre skrev 2014-03-11 21:03:38 följande:
    Så måste man försöka i ett år innan man får hjälp också med andra barnet?

Eftersom du har PCO och behövt hjälp med första så kan jag inte tänka mig att ni behöver vänta ett år... ring dom och fråga.
  • Det vackraste

Men hon/du använde ju aldrig tabletterna. Då är det kanske inte det som var problemet heller. Tog det fem år så har ni/någon av er nedsatt fertilitet. Ni kan uppenbarligen bli gravida men det kan ta lång tid. Det kan också gå fortare dock då det dels är en slump och dels kan förutsättningarna ha ändrats. Ni kan försöka ett halvår - ett år och se och har inget hänt så söker ni hjälp eller så söker ni direkt pga att det tog så många år med första barnet. Lycka till!

• Det vackraste

Men visst kan du använda tabletterna. Det är inte farligt om du tar bara en i fem dagar. Om problemet var att du sällan hade ägglossning så kan de ju hjälpa så att du får det och kan bli gravid.

• Yarrow

Jag fick pergotime utskrivet efter bara en kort undersökning. Då var sonen bara 7 månader så man behöver inte vänta :)

• Liten ekorre
    Yarrow skrev 2014-03-12 08:11:23 följande:
    Jag fick pergotime utskrivet efter bara en kort undersökning. Då var sonen bara 7 månader så man behöver inte vänta :)
    Det vackraste skrev 2014-03-12 07:31:58 följande:
    Men visst kan du använda tabletterna. Det är inte farligt om du tar bara en i fem dagar. Om problemet var att du sällan hade ägglossning så kan de ju hjälpa så att du får det och kan bli gravid.
    Härligt! Ja, förra gången konstaterade de att jag inte hade ägglossning alls, bara massa äggblåsor. 

• Det vackraste
    Liten ekorre skrev 2014-03-12 14:13:53 följande:
    Det vackraste skrev 2014-03-12 07:31:58 följande:
    Härligt! Ja, förra gången konstaterade de att jag inte hade ägglossning alls, bara massa äggblåsor. 

Ja då har du sannolikt pco med sällan ägglossning. Hoppas det går fort denna gång!
  • Pandamamma79

Jag fick också Pergotime. Då var dottern 9 mån. Jag går hos privat och gick mest dit i syfte att se ifall det såg likadant ut.

Frågade då samtidigt efter Pergotime. Inga problem.

I vilket fall som helst så har du rätt att gå och kolla hur det ser ut nu efter graviditet.

• Firran

Varför ska du få vänta fem år till? Ring läkaren istället och säg som det är.. Att du har pco och att du fått pergotime tidigare... I.ha problem att få det igen..

Jag fick gå på massor med koller under tiden och vart också överstimulerad.. Så skulle aldrig rekommendera någon att ta dom utan att göra vul

Förstår inte hur man kan sitta och skriva att det inte är farligt bla bla... Man vet aldrig hur någon annans kropp funkar..

Jag fick fem ägg på en halv dos.. Alltså 2.5 tabletter,inte så kul om de skulle bli befruktade..

• Det vackraste
    Firran skrev 2014-03-17 08:14:27 följande:
    Varför ska du få vänta fem år till? Ring läkaren istället och säg som det är.. Att du har pco och att du fått pergotime tidigare... I.ha problem att få det igen.. Jag fick gå på massor med koller under tiden och vart också överstimulerad.. Så skulle aldrig rekommendera någon att ta dom utan att göra vul Förstår inte hur man kan sitta och skriva att det inte är farligt bla bla... Man vet aldrig hur någon annans kropp funkar.. Jag fick fem ägg på en halv dos.. Alltså 2.5 tabletter,inte så kul om de skulle bli befruktade..

Därför att min egen läkare gav mig pergo och sa att vul på bara 1 tabl behövs inte. Och många många gör likadant. Det går tom att få klomifen utan att ens träffa läkare. Att få fem ägg på en halv tablett är nog extremt ovanligt! Aldrig hört om. Iaf inte fem mogna ägg som släppt. Hur gjorde du då för att kunna styra dina ägg om du fick så många på så otroligt låg dos av bara klomifen? Då bör du ju inte kunna använda injektioner heller...
  • Firran
    Det vackraste skrev 2014-03-17 08:22:44 följande:

Därför att min egen läkare gav mig pergo och sa att vul på bara 1 tabl behövs inte. Och många många gör likadant. Det går tom att få klomifen utan att ens träffa läkare. Att få fem ägg på en halv tablett är nog extremt ovanligt! Aldrig hört om. Iaf inte fem mogna ägg som släppt. Hur gjorde du då för att kunna styra dina ägg om du fick så många på så otroligt låg dos av bara klomifen? Då bör du ju inte kunna använda injektioner heller...
    Ja det där verkar vara olika vilka läkare man går hos... Jag har fått flera vul vid varje pergo stimulering , oavsett en halv tablett eller trippel kur som jag också ätit ..

Har fått gått vidare till sprutor jo, de funkar ju inte alls på Samma sätt och går att reglera annorlunda ...

Nu fick jag ifs fler ägg av sprut stimulering också på slutet ... Fick fyra ägg och fick avbryta behandlingen , skulle inte få äl men fick det och vart gravid ....

Hur som skulle jag inte rekommendera någon att ta pergo på eget bevåg hur som helst ... Varför ska man ? När det är lika lätt att ringa tillbaka till läkaren och be om vul ?

Och har man en problematik som pco och svårt att bli gravid är det ju inte svårt att få och man brukar inte få vänta speciellt länge ....

Landstinget brukar ha en policy att man ska ha försökt i ett år... Men säger ni att ni inte haft nått skydd på hela tiden så är ju den tiden redan förbi ...
  • Hannah8401

Hej! Jag ska också ta pergotime utan läkarkontakt.

Har en son som tog lite tid att få till pga utebliven äl.

Åt några kurer pergo innan jag blev gravid med honom men fick aldrig något vul av läkaren.... hon sa bara, ät de i tre månader, har du inte blivit gravid då så kom tillbaka.

Svar på tråden Pergotime utan läkarkontakt?