• Anonym (orolig)

soc med barn

Hejsan familjeliv!
    Jag undrar då om ett barn blir omhändertagen av soc , och förflyttad till fosterfamilj, blir då släktingar tillfrågade innan om de kan vara vårdnad för barnet? eller kan soc ta det till fosterfamilj utan att fråga? detta barnet är då ifråga 12 år gammal.

Behöver era svar familjeliv!

• Svar på tråden soc med barn
  • Anonym (Beror på)

Soc bedömer lämpligheten. Barn kan bli omhändertagna av massa olika skäl och det är inte allting lämpligt att barnen placeras hos släktingar. Soc måste inte fråga men är det lämpligt kommer de kolla upp om det finns någon i barnets närhet som kan vara familjehem.

• Anonym (***)

I mitt fall frågade soc mig (mamma) om jag hade någon i släkten eller bland mina vänner som skulle kunna vara aktuell.
    Men ingen annan än jag själv är lämpad att ta hand om MITT barn så mitt svar var självklart "nej". Barnet är 12 år.

• ZsaZsa

Nu var beslutet om fosterhemsplacering fattat och när du svarade nej på deras fråga så hamnade ditt barn hos främlingar istället. Hade det inte varit bättre hos någon släkting eller vän som ditt barn kände sedan tidigare tycker du? Fast det kanske så att det inte finns någon och då är det ju så.

Svar på tråden soc med barn