• FlitigaLis

prematur och syskon

Ligger på förlossningen, är 32+3 idag och de försöker stoppa men det har ingen större effekt. Har fått första kortisonsprutan, ska få en till på morgonen.

Hemma har vi en tvååring, jag hade sagt att jag ville ge mig på en vaginal förlossning för att inte behöva ligga inlagd så länge. Nu är det tal om ca fem veckor.

Vi har ingen släkt på orten, utan alla har en bra bit att åka. Jag är så rädd att han ska komma ikläm. Får syskon hälsa på, på neo?
    Hur har ni andra gjort som haft barn sen tidigare?

• Svar på tråden prematur och syskon
  • Erkens mamma

Ditt hemmavarande barn är så litet att han inte kommer att komma ihåg så mycket av att du varit borta. Låg inlagd 6 veckor innan min prematur föddes och ca 12 veckor efteråt. Man får helt enkelt göra det bästa man kan för det barnet som har störst behov för tillfället och tänka bort sitt dåliga samvete.

Mina större barn då 4,5 och 22 månader kan idag inte komma ihåg att jag låg på sjukhuset så länge. Det var ingen stor händelse i deras liv. Mest i mitt för jag saknade dem mycket. De var hemma med pappa och hade det bara bra. Vi fick ta in syskon på neo någon enstaka gång för att titta på lillebror. De tröttnade fort och ville därifrån. Vi valde att låta dem få en relation till honom efter det att vi kommit hem. Mest för att vi ville att det skulle komma naturligt och inte bli ett tvång.

• a no nym

Man får dela på sig, en förälder på neo och en hemma. Får ni familjerum på neo kan ni ha syskon där hur mkt ni vill, men jag tyckte det var enklare att dela på sig. Det är förhoppningsvis en begränsad tid på 1-2 månader o det behöver inte påverka storasyskonet särskilt mkt i det långs loppet.

• Mercurialis

Mitt första barn var knappt tre år, när andra barnet föddes. I samband med lillebrors födelse var jag på sjukhus i nästan sex veckor. Jag lämnade storebror hos mormor en eftermiddag för att åka på ett inbokat besök på spec-MVC och blev inlagd i samband med besöket.

Storebror var och hälsade på två gånger under de lite mer än två veckor jag låg inlagd innan lillebror föddes. Sedan hann han med två besök på neo innan det blev besöksförbud där. Tanken var annars att hela familjen skulle ha bott i ett samvårdsrum på neo. Så här i efterhand är jag nästan glad att det blev besöksförbud så att vi aldrig gav oss på att försöka bo i det lilla, lilla rummet hela familjen. Det var trångt så det räckte och blev över när det bara var bebisen och jag.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FlitigaLis

Det blev en liten lillasyster i tisdags.

Storebror har varit här två gånger, men som sagt det är trångt som det är åt mig och liten.

Vi har fått till en plan med förskolan och sen kommer min mamma nästa helg så vi får nog till det. Räcker med att sonen kommer på lite besök ibland.

Svar på tråden prematur och syskon