• Anonym (Gravid)

Tillgodoräkna sig arbetade dagar från annat EU-land?

Hej,

Jag har BF i Augusti och kommer då endast ha hunnit arbeta 5 månader hos nya arbetsgivaren efter min arbetslöshet. Innan jag blev arbetslös arbetade jag ett år i annat EU-land. Visst får jag tillgodoräkna mig den tiden för att uppfylla 240-dagarsregeln? På vissa ställen står det att det måste vara 240 dagar i följd och på vissa ställen informeras det om att man kan tillgodoräkna sig inkomst från tidigare arbeten.

Och vad menas med "arbete som beräknas pågå i minst 6 månader"? Jag fick besked om en tillsvidareanställning i januari innan jag visste att jag var gravid så min avsikt var ju att jobba mycket längre men det blev ändrade planer. Hur bevisar jag min avsikt?

mvh

• Svar på tråden Tillgodoräkna sig arbetade dagar från annat EU-land?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du skickar in intyg på beräknad förlossning får du hem ett startbrev samt en inkomstblankett som anställd. Den ska skrivas under av både dig och din arbetsgivare. Du får även skicka in handlingar som styrker arbetsinkomst/anställning du har haft i annat Eu land just för att vi ska se om du kan tillgodoräkna dig 240 dagarsvillkoret före beräknad födelse.

Har du varit arbetslös och anmäld på Arbetsförmedlingen mellan den perioden och din nya anställning i Sverige behöver du även fylla i en förfrågan arbetslös. Den finns endast att beställa från Kundcenter 0771- 524 524.

Har du nu en tillsvidare anställning som är mer än 6 månader beräknar man en årinkomst på 12 månader även om man inte hinner arbeta i 6 månader på grund av graviditet. När vi får in alla uppgifter utreder vi vilken inkomst som ska ligga till grund till din föräldrapenning.

Uppfyller du 240 dagarsvillkoret blir din föräldrapenning beräknad i så fall på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) vi fastställer.

Om du inte skulle uppfylla 240 dagar grundas de första 180 dagarna med föräldrapenning enligt grundnivån på 225 kr/dag före skatt. Från dag 181 grundas det på din sgi.

Här kan du läsa mer på sidan 3-4 under rubriken Mer om föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst/olika regler för olika dagar.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vill göra ett förtydligande gällande uppgift om blanketten Arbetslös.

Man behöver inte beställa blanketten utan man kan själv redovisa på eget papper gärna med styrkta uppgifter vad man har gjort under tid som arbetslös och skicka in till Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88  Östersund.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Tillgodoräkna sig arbetade dagar från annat EU-land?