• Jamtlandstaus

Hur fort kan det gå illa?

Hej
    Kanske finns det någon här som känner igen sig och som kan råda?
    v.4+6 fick jag en brun flytning som sedan har hållt i sig sedan dess. Det behövs endast ett trosskydd på hela dagen så det är inte mycket. Jag hade få graviditetssymtom och de är helt borta sedan ca en vecka.
    5+2 besökte jag BM då jag var var övertygad om att jag fått MF då de bruna flytningarna inte slutade och inte hade gravsymtom. Jag fick där göra ett gravtest (en ganska okänslig variant) som visade svagt positivt. Jag fick med några hem med instruktionerna att testa igen två dagar senare för att se om det ökade. Jag kunde inte se någon ökning på 5+4.
    På dagen började jag att känna ont på vänster sida som höll i några minuter. Det kom sedan tillbaka några gånger den dagen.
    5+5 ringer jag och bokar en tid akut då jag misstänker att jag kan ha ett x och får tjata mig till ett blodprov då jag vill sätta igång processen så att det finns ett värde att jämföra mot på måndagen när vardagen var åter. Till-och-från-smärtorna fortsätter med glesa mellanrum.
    I dag v6+0 kontaktar jag BM igen och berättar och hon råder mig att ringa till gynmott. Hcg-värdet som togs 5+5 låg bara på 685 så det är ju för lågt för tiden.
    Hon på gynmott bedömer att jag kan vänta till i morgon men säger att om det blir värre så skall jag åka in akut.
    Frågan är nu bara vad som är värre...?
    Jag har inte ont hela tiden fortfarande men nu känner jag av det som att det spänner hela tiden, mest på vä sida. Har fått som en sjukdomskänsla i kroppen med ont i musklerna och känner oxå mer av molande värk i så väl livmodertrakten som långt ner i ryggen.
    Jag ville sätta igång processen då jag är livrädd att bli av med en äggledare, jag har nog med minskad fertilitet pga min ålder så jag har inte "råd" att mista en äggledare.
    Jag har alltså inte fått konstaterat ett x men mycket tyder på det. Hur fort kan det "gå utför"?

• Svar på tråden Hur fort kan det gå illa?
  • villsågärna38

Vet inte men jag tycker du ska åka in akut om du har ont och känner en sjukdomskänsla. Har du gjort nåt vul ännu? Om du inte har häftiga smärtor behöver det ju inte vara nån fara, man kan ju gå ont i magen och känna dig hängig även av att vara gravid, men tycker du ska kolla upp det om du är orolig. Kram

• Mamori

När jag fick ett X så gick det drygt en vecka från att det gjorde ont första gången tills jag åkte in och kollade. Dagen före jag åkte in så gjorde det extremt ont så att jag bara kunde ligga på soffan och gny i ca två timmar, sedan gick det över. Dagen jag åkte in så molade det bara pyttelite men tänkte att jag skulle kolla ändå. Blev sedan akutopererad och de sade att det hade varit fara för mitt liv om det hade dröjt två timmar extra. Kändes mysko eftersom det inte gjorde ont just då. Tydligen är smärtan när man blöder ut i buken och sedan när kroppen absorberat blodet så gör det mindre ont igen. Jag förlorade en äggledare trots att den inte hade hunnit spricka när jag blev opererad (då var fostret så stort att man kunde se hjärtslagen där det låg i äggledaren). Fick också komplikationer med ökad blödning så det gick inte att göra titthål enbart.

Tror inte att jag har fått sänkt fertilitet dock, får man ens det av att tappa en äggledare? Den andra kan ju plocka upp ägg från båda sidorna.

• Dr to be

Om det sitter ett embryo i äggledaren och den spricker, börjar blöda mer så kan det gå fort. För mig tog det 6 dagar att diagnosticeras trots 3 besök (inget syntes på VUL förrän besök 3). När jag kom in på torsdagen (3 ggn) så svimmade jag på avd 1h efter jag kommit dit. Urakut op med 2.5 liters blodförlust. Förlorade ena äggledaren. Hade jag inte svimmat på sjukhuset så hade jag nog inte överlevt. Dygnet innan kände jag inget speciellt, bara lite svullen med pytteblödning. Så det kan gå fort. Vet ej än idag hur långt gången jag var. Någon stans mellan 5-8v tror jag. Jag skulle åka in.

• Jamtlandstaus

Tack för alla svar! Jag inväntar nog min tid i morgon förmiddag. Har inte fått något mer ont så... Vi får se hur kvällen o natten blir.

Jag tillhör den kategorin som tycker att det är så oerhört jobbigt att söka vård om jag inte är säker på att jag behöver det... :-/

• Jamtlandstaus
    Mamori skrev 2014-03-10 17:41:16 följande:

När jag fick ett X så gick det drygt en vecka från att det gjorde ont första gången tills jag åkte in och kollade. Dagen före jag åkte in så gjorde det extremt ont så att jag bara kunde ligga på soffan och gny i ca två timmar, sedan gick det över. Dagen jag åkte in så molade det bara pyttelite men tänkte att jag skulle kolla ändå. Blev sedan akutopererad och de sade att det hade varit fara för mitt liv om det hade dröjt två timmar extra. Kändes mysko eftersom det inte gjorde ont just då. Tydligen är smärtan när man blöder ut i buken och sedan när kroppen absorberat blodet så gör det mindre ont igen. Jag förlorade en äggledare trots att den inte hade hunnit spricka när jag blev opererad (då var fostret så stort att man kunde se hjärtslagen där det låg i äggledaren). Fick också komplikationer med ökad blödning så det gick inte att göra titthål enbart.

Tror inte att jag har fått sänkt fertilitet dock, får man ens det av att tappa en äggledare? Den andra kan ju plocka upp ägg från båda sidorna.

Vilken vecka var du i?

Att man får svårare att bli med barn har jag läst när jag googlat runt, upp till 60% svårare... Hoppas det är fel!!
  • Jamtlandstaus
    villsågärna38 skrev 2014-03-10 17:27:34 följande:

Vet inte men jag tycker du ska åka in akut om du har ont och känner en sjukdomskänsla. Har du gjort nåt vul ännu? Om du inte har häftiga smärtor behöver det ju inte vara nån fara, man kan ju gå ont i magen och känna dig hängig även av att vara gravid, men tycker du ska kolla upp det om du är orolig. Kram

Har inte gjort något VUL ännu, förutsätter att det blir i morrn.
  • villsågärna38
    Jamtlandstaus skrev 2014-03-10 19:38:18 följande:
    Har inte gjort något VUL ännu, förutsätter att det blir i morrn.

Ok. Håller tummarna att det inte är nåt fel trots allt!! Kram
  • Dr to be

Hoppas allt går bra! Jag op för mitt X i maj-11. Jag blev gravid igen juli -11 ("missade" en ägglossning) och dottern föddes i maj-12

• Jamtlandstaus
    Dr to be skrev 2014-03-11 06:01:59 följande:

Hoppas allt går bra! Jag op för mitt X i maj-11. Jag blev gravid igen juli -11 ("missade" en ägglossning) och dottern föddes i maj-12 smile1.gif

Oj det gick snabbt! Härligt!
  • Jamtlandstaus

Mitt i eländet känns det nu bra. Det var inget X
    Graviditetsresterna satt i livmodern och äggledarna såg fina ut. En 5-6cm stor cysta hittades på ena äggstocken och kan ha varit den som gjort ont. Den tros vara graviditetsrelaterad och jag skall på återbesök om 6veckor för att kolla att den försvunnit.
    I morgon genomgår jag en cytotecbehandling ( igen ) för att få ut allt, sedan hoppas jag att allt blir redo för nya försök.

• villsågärna38
    Jamtlandstaus skrev 2014-03-11 10:56:35 följande:
    Mitt i eländet känns det nu bra. Det var inget X Graviditetsresterna satt i livmodern och äggledarna såg fina ut. En 5-6cm stor cysta hittades på ena äggstocken och kan ha varit den som gjort ont. Den tros vara graviditetsrelaterad och jag skall på återbesök om 6veckor för att kolla att den försvunnit. I morgon genomgår jag en cytotecbehandling ( igen ) för att få ut allt, sedan hoppas jag att allt blir redo för nya försök.

Nej av tråkigt! Var det MA alltså. Stora kramar
  • Jamtlandstaus
    villsågärna38 skrev 2014-03-11 11:06:53 följande:

Nej av tråkigt! Var det MA alltså. Stora kramar

Ja det var ett MA men det känns ok, hade redan bearbetat att det inte fanns något liv är bara så lättad över att det inte vare ett X!
    Tack för kramen!
  • villsågärna38
    Jamtlandstaus skrev 2014-03-11 11:25:31 följande:
    Ja det var ett MA men det känns ok, hade redan bearbetat att det inte fanns något liv är bara så lättad över att det inte vare ett X! Tack för kramen!

Hoppas på bättre lycka nästa gång!! Kram igen och krya på dig!! Inte kul med cytotec. Också varit där.
  • Mamori
    Jamtlandstaus skrev 2014-03-10 19:35:28 följande:
    Vilken vecka var du i? Att man får svårare att bli med barn har jag läst när jag googlat runt, upp till 60% svårare... Hoppas det är fel!!

Det vet jag inte, när kan man se hjärtat slå på UL? De tyckte det var mkt konstigt att inte äggledaren spruckit av sig själv iaf. Men jag har inte alls hört det om fertiliteten, låter mer som ifall man tagit bort en äggstock kan jag tänka mig. Jag har blivit gravid efteråt trots p-piller också. Dock blir det ju problematiskt om man får två X, då behövs ivf. Men gravid kan man bli ändå :)
Svar på tråden Hur fort kan det gå illa?