• NiCe1213

svag 4 månaders bebis

Hej,

jag har en bebis på 4 månader som är väldigt svag i relation till hans ålder. han lyfter knappt på huvudet när han ligger på mage, han greppar/sträcker sig inte efter leksaker, han "står" inte på benen och i sittade ställning faller han ihop som en soffpotatis. han håller inte huvudet stadigt heller.

han har opererats för ljumsbråck och för trång förhud så han har ju haft en del motgångar. kan det ha någon påverkan på hans svaghet?

Ni som haft svaga barn, har det blivit bättre eller ska jag oroa mig?

Behöver höra lite solskenshistorier innan jag går in i väggen av oro. Var hos läkare idag och begärde remiss till neurolog så det är skickat men den kommer ta tid innan vi får komma dit.

för övrigt växer han som han ska både vikt och längd, han ler och har stadig blick.

//orolig mamma

• Svar på tråden svag 4 månaders bebis
  • blubbblubb

Jag skulle tipsa om att be om remiss till sjukgymnast. De kan ge dig tips på bra övningar som är lämpliga för ålder/mognadsgrad och att framtill dess om möjligt försöka lägga barnet mer på mage och leka med det/prata med det i den positionen. (Naturligtvis inte under gallskrik som någon diskuteras i en annan tråd)

Under första året sker en enorm utveckling och det är lätt att bli stressad om det inte utvecklas inom normalplanet. Försök tänka på allt barnet kan och lär sig också.

Att inte må bra påverkar naturligtvis utvecklingen, så det kan helt klart vara en del av förklaringen.

Intresserar han sig för leksaker. Följer med blicken och så?

Vad säger BVC?  

• NiCe1213

Bvchåller med om att han är lite efter. Vi går hos sjukgymnast och har fått övningar. Känner inte att de hjälper så mycket. Hans muskler är svaga. Och nej, han visar inte intresse till att greppa leksaker men han följer md blicken och ler åt de och så...

• blubbblubb

Då tycker jag att du gör rätt att försöker få till en mer medicinsk utredning.  Det är tröstlöst ibland. Har ett barn med språkstörning och ibland får man kämpa tämligen framgångsfritt men ibland tack vare träning lossnar saker man inte trodde var möjligt. 
    Sen är det också så att det är svårare att se framgångarna när man är mitt i allt. 4 månader är ändå väldigt ungt.

Lycka till. 

Svar på tråden svag 4 månaders bebis