• Pompidus

Ljudkänsligt barn!

Hej!
    Har en dotter som är 9 månader. Hon har sovit extremt dåligt sin första levnadstid. Nu börjar det bli bättre men hon är väldigt ljudkänslig. Har en 4 åring också som inte alltid är tyst....
    Någons om har bra tips på att göra barnet mindre ljudkänsligt? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ljudkänsligt barn!
  • Philippa

Det är något man får vänja dom vid.....

• Natulcien

Det är ju en vanesak.
    Vi promenderade mycket ute mycket när sonen var bebis, så att han sov i vagn, och vande sig vid att sova mot bakgrund av barns stojande, trafikbuller, vindsus, plingande cyklar etc. Och på kvällarna så har vi inte specifikt sänkt ljudnivån, utan har TV'n på, lyssnar på musik, pratar i normal samtalston, slamrar i köket etc.
    Och sonen sover gott. Glad

• Jess8303

Vissa barn kan du inte vänja vid ljud som ovanstående tycker att du ska göra. Jag vet av erfarenhet, att vissa är sjukt ljuskänsliga, andra kan sova om så hela huset skakade. Min nr 1 var/är fortfarande ljudkänslig även om det har blivit mycket bättre. Nr 2 är inte fullt så känslig men hon klarar inte så himla mycket. Nr 1 var så pass lättvättat att han vaknade av sina egna små pruttar.... Så mitt råd är att försöka hålla ut! Det blir bättre med tiden. Hur sover hon förövrigt?

• Jess8303

Fast nu läser jag att hon sover dåligt.... Precis som min 1:a Han sov endast 30 min åt gången på dagarna o vid 4 månader så började han vakna oftare o oftare på natten, tillslut vaknade han ca 15 ggr på en natt.....

• Tapas2000

Ett tips är att ställa in en fläkt i barnets rum. Den har ett sövande ljud som skärmar av annat ljud + att luften blir bättre i rummet. Funkade för oss som också hade väldigt ljudkänsligt barn.

Svar på tråden Ljudkänsligt barn!