• Maryam88

Vågar jag släppa ut min raskatt i trädgården?

Nu börjar ju våren komma och vädret börjar bli fint nog att sitta i trädgården. Min heliga birma är inte ens året gammal men hon är nyfiken på världen utanför huset. Hon är 100% innekatt men jag är sugen på att ta med henne ut i trädgården. Vågar jag de? Hon kanske gillar de så mycket att hon kommer vantrivas att bara vara inne sen. Och om jag tar ut henne, borde hon ha sele då om vi bara ska vara i trädgården?

• Svar på tråden Vågar jag släppa ut min raskatt i trädgården?
  • Majsan70

Ta ut henne vettja. Varför inte bygga en rastgård?
    Vi har 6 st Birmor och har precis flyttat till hus. Vi har som projekt nu att bygga just rastgård så de kan vara ute säkert. 

• Dexter dot com

Har du grannar som ogillar katter eller trafik i närheten skulle jag bygga en rastgård annars kan hon väl gå lös men räkna med att hon kommer vilja vara ute även i fortsättningen.

• Maryam88

Vi bor i radhus så trädgården är inte stor nog för en rastgård. Men tror jag införskaffar en bra sele så får hon följa med ut och utforska trädgården. :) Får se hur vi löser de när höst och vinter kommer.

• Dexter dot com
    Maryam88 skrev 2014-03-09 22:04:42 följande:
    Vi bor i radhus så trädgården är inte stor nog för en rastgård. Men tror jag införskaffar en bra sele så får hon följa med ut och utforska trädgården. :) Får se hur vi löser de när höst och vinter kommer.

Men en liten tomt är ju perfekt att näta in ;)
  • nemo1
    Risken är stor att hon sedan sitter vid dörren och skriker i tid och otid om ni börjar ta ut i sele. Låt henne vara enbart innekatt då du inte bor kattvänligt nog för att släppa henne fritt.
    Det är inte bara bilar andra djur och idioter till människor som kan skada henne utan det finns säkert katter i området som har er tomt som revir och som kommer att flyga på henne om hon vistas själv ute.
  • elyse

Vi kör på sele på våra Ragdoll-katter. Vi köpte sådana där spårningslinor på 15 m på BilTema nu i veckan och ska testa dem snart då katterna visat att de vet att det är fint väder nog att vara ute i. Vi tar ut katterna i princip varje dag i 30 min - flera timmar från mars-april till september-oktober. De blir så trötta av att vara ute denna stund så det blir inte mycket tjat vid dörren. Ofta är det katterna som tröttnar först och vill gå in för att sova eller kissa (för det gör man ju inte utomhus...). Vi skulle kanske kunna ha våra katter lösa i trädgården. Deras "kusiner" går lösa här i området och en av dem är verkligen Kungen och skulle absolut försvara våra naiva kissemissar, men vi chansar inte. Deras sele har också blivit så betingat för dem. Det räcker att skaka en sele i några sekunder i hallen så står katterna där i givakt som von Trapp-barnen! Att man har sele innan man går ut har blivit en självklarhet och det tycker jag som ägare är skönt! :) 

• Majsan70
    Vi bor i parhus, så vår trädgård är inte heller stor. Men rastgård skall vi bygga ändå. Du har ju bara en katt så den behöver inte vara så stor. 
Svar på tråden Vågar jag släppa ut min raskatt i trädgården?