• Vera08

Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?

Ska ha mitt först barn i maj. Planen är att amma den största delen, men vi tänker att vi ska flaskmata ett par ggr om dagen. Mycket för att får avlastning om det uppstår problem samt att även min kille ska kunna knyta an när barnet får mat. Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av att flaskmata och amma om vartannat. Funkade det bra och om inte, vad var det som inte funkade?

Barnmorskan sa att om man flaskmatar ska man vara säker på att välja en nappflaska med allt för stort hål utan att det ska påminna mycket om tillströmmningen från bröstet så barnet inte får det allt för lätt att suga om det kommer från flaska och lite svårare om det kommer från bröstet. Kikat runt lite på nätet och det finns ju miljoner flaskor att välja mellan. Vilken använde du för flaskmatning? Funderar på att köpa kanske fyra flaskor från två märken för att se vilken som funkar bäst. Vad jag förstår så funkar ju inte alla flaskor för alla barn. Länka gärna till den flaska du använt om den finns på nätet.

Tack
    /Vera.

• Svar på tråden Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?
  • Alexi

Läs på rejält om hur mjölkproduktion fungerar. Har ni tänkt ge ersättning ett par gånger om dagen kan ni väldigt lätt få problem med både mjölkproduktionen och viljan att amma hos bebisen. Kör ni utpumpad mjölk så är det förstås lättare men det är rätt mycket jobb att pumpa.

Jag personligen tror att ni bara krånglar till tillvaron genom att blanda in flaskmatning från början. Jag hade en mycket lättare bebisperiod med det barn jag helammade jämfört med det barn jag delammade från start för att amningen strulade.

En engagerad pappa kan utan problem knyta an till ett barn utan att mata det under dess första halvår...

• Sannami

Vi använde mam anticolic flaska, provade första gången med mjölk jag pumpat ur för att sedan ge ersättning, oftast en gång på kvällen då det sägs att mjölken inte är lika fet och mättande och någon gång på natten när sambon tog barnet så att jag fick sova (använde då tetra pack som barnet åt utan att det behövdes värmas.) Jag kommer inte ihåg hur gammal barnet var första gången, men ett par till några veckor i alla fall och vi var då beredda på att det kunde sabba amningen. Det är viktigt att du/ni är inställda på, för den risken finns alltid. Gör som ni själv vill, det kan krångla och det kan även gå hur bra som helst.

• Sannami

Vill även tillägga att när sonen var 6månader ratade han helt plötsligt flaskan totalt och vägrade ta den och ville bara amma. Det kanske inte är det vanliga men det funkar åt det hållet också. Efter två månader så tog han dock flaskan igen som om han aldrig hade gjort något annat.

• LinneaJosie

Jag skulle verkligen rekommendera att vänta några veckor så att produktionen hinner komma igång på riktigt. Sen är flaskan ofta en smaksak, prova er fram. Det hon menade var storleken på hålet i flasknappen, se till att det är ett litet hål. De är ofta numrerade.

• Amie77

Jag ammade bara första veckan och använda sedan Esskas flaskor. Deras nappar hade dock för stort hål för vårt barn så vi bytte till MAM, både vanliga flaskor och anti-kolik napp 1. Märkte ingen skillnad på vanlig flaska och anti-kolik eftersom vårt barn hade bara problemet att det rann för snabbt ur Esskorna.

Men som de andra sagt: vänta tills du har en riktigt stabil amning igång om du vill fortsätta amma framöver. Varför riskera att det inte funkar i så fall? Bryr du dig inte om om du ammar eller inte så kan du ju ta in flaskor från början och chansa.

• Stjärnebo

www.jollyroom.se/dr-brown-standard-120-ml.html&ttype=click

Lyssna på tipsen andra ger här. Men vill du ändå testa ge flaska så testa denna på länken och MAM's flaskor.
    Den på länken köpte vi men dom hade väldigt litet hål och jag tyckte det liknades med att amma. MAM's hade nog lite större men fungerar ofta för ammande mammor ändå tydligen.

• Pepsi

Medela calma flaska har de på BB här o de rekommenderade den. Den påminner om bröstet. Vi anväder den till våran dotter. Dock ratta hon bröstet från början, men det hade inget med flaskan o göra.

www.apotea.se/medela-calma-med-150-ml-br%C3%B6stmj%C3%B6lksflaska

Medela Calma
  • Josefine 039

vi ger vår dotter ersättning då hon inte blir nöjd med bara amning. Det har vi gjort från det hon var cirka en vecka( hon är nu fyra veckor). Funkar kanon. Vi använder Mam´s anti colic flaskor och napp nr 1.

Ammar först henne tills hon det inte kommer mer och hon blir frustrerad. Då blandar vi lite ersättning som hon äter med god aptit. 

• Josefine 039

ska tillägga att jag är jätteglad att vi började ge vår dotter ersättning. Självklart för att hon inte var helt nöjd, men oxå att jag känner mig lite "friare" och pappan kan ta del av matningen som annars bara är ämnad för mamman.

Gör som ni själva känner för är mitt råd! Och det ert lilla barn mår bäst av.

Svar på tråden Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?