• Jacqueline

Babyskydd ,bas eller INTE bas?

Vi letar babyskydd och det råder skilda meningar kring detta med bas att klicka i stolen i men jag tror mycket handlar om hur mkt man åker bil och sådär med och såhär är det för oss.
    När bebis är kommen så kommer vi kanske behöva åka bil med honom cirka 1 gång i veckan som högst första månaderna (bf Juni och bilåkningen kommer inte öka förrän tidigast Nov) och vi har inget isofix-fäste i vår bil.
    Vi har dessutom två större barn som sitter på varsin dyna i baksätet när vi åker någonstans ,tar en bas mkt plats eller är det samma som om man bara hade "bältat" babyskyddet?

Mångas argument är att bas är bra för då riskerar man inte att slarva med "bältningen" i stressade situationer.....men om man inte är en stressad person då?

Aja hur som helst är min fråga ,behöver VI ha en bas till babyskyddet sett utifrån våra "bilrese-vanor" ,utrymme och sådär?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Babyskydd ,bas eller INTE bas?
  • Whitetrash86

En bas är inget måste, men gud så skönt det är. Spec. eftersom man kan sätta skyddet i mitten även om man inte har 3punkts bälte.
    Bas finns även utan isofix, man fäster den med bältet. Så det är inga problem heller.. 

• t0va

Nej det är inget måste, åker ni bil så sällan så sparar ni inte många minuter totalt heller. Vi hade inte bas och åkte oftare och det gick kanon, var inte svårt att sätta fast med bälte. 

I nov så är ju barnet så stort att det ändå är dax med stor bakåtvänd stol så om det är ekonomin som styr så skippa basen. 

• anonimus

hade ingen bas till första barnet, men skaffade en när nr 2 hade kommit, mycket smidigare. Behövde bil nästan dagligen, och med storebror på 2,5 år var det hur smidigt som helst att bara sätta skyddet i basen med ena handen och håla fast storebror med andra.
    Allt beror på hur ofta man ska åka bil och hur mycket tid man har.

• Vaniljkex

Om du varderar pengarna en bas kostar mer an den okade komfort det ger er nar ni aker bil ska ni inte skaffa en bas, men det kan bara du avgora. Sjalv tyckte jag att basen var toppen, vi hade tom en i varje bil, aven om vi inte tog bilen jatteofta. Nackdelen med basen ar ju att den platsen ar oanvandbar nar man inte har bebisen med sig i bilen, for det ar lite tungt att fa basen pa plats, minns jag, sa man flyttar inte garna pa den i onodan.

• Jacqueline

nej asså prismässigt är det inga konstigheter utan det är mest en fråga om utrymme/behov kan man nog säga.
    Med tanke på att vi inte åker bil speciellt ofta så känns det som en "onödig" utgift om det varken gör till eller från för oss så att säga.
    Eventuella bilfärder kommer gå till affären för att storhandla ,kanske ngn resa till mormor/farmor & farfar som bor 10 resp 25 mil bort så det är inget som kommer ske första tiden heller liksom.

• 2013

För oss blev det ett enkelt val då ingen bas passade i vår bil. Men vi har heller aldrig saknat den.

• fluu

Inget måste, men jäklar vad praktiskt det är! Jag skulle inte velat vara utan. Inte heller utan en vagn man kan fästa babyskyddet på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sisisisi

Jag skulle aldrig välja babyskydd utan bas men åker iofs mycket mer bil. Det var in och ut ur bilen många gånger varje dag.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Alexi

Bas är ju sjukt smidigt. Man behöver inte stå med rumpan ute i regnet och pilla med bälten. Skulle aldrig köpa utan.

Svar på tråden Babyskydd ,bas eller INTE bas?