• pimpen

Äggdonation många frågor?

Hej!
    Vi har blivit rekomenderade äggdonation pga min ålder och lågt amh (blivit nekade ivf).
    Vi funderar på Finland,Danmark,Grekland;Spanien.
    Nu har vi många funderingar och frågor,men tycker inte det är helt lätt att hitta svar på klinikernas hemsidor.

Hoppas att några därute med erfarenhet kan svara på några.
    Hur mycket info får man veta om donatorn och kan man lita på den?
    Finns det någonstans man får se ett foto på sin donator?
    Om vi gör det i Spanien el Grekland kan man välja donator med skandinaviskt utseende?
    Tar gärna emot tips och råd om ni har erfarenheter om detta.
    Tack

• Svar på tråden Äggdonation många frågor?
  • Virvla

Hej Pimpen!
    Jag kan inte svara på så många av dina frågor, men såg din tråd och tyckte att det var synd att du inte fått något svar än så jag pushar tråden lite.
    Jag har gjort ÄD i Finland (är gravid i v 26 efter första försöket efter 6 års kämpande). Där får man endast veta ålder, längd, hår- och ögonfärg på donatorn. Man får inte se något foto eller veta något om intressen, utbildning eller liknande.

I Spanien har jag läst att de är mycket noga med donatorerna och att man ska ta med sig bilder på sig själv både som vuxen och barn framifrån och i profil för att hjälpa dem i matchningen. Jag tror de värvar internationella studenter som donatorer och därför finns möjlighet att få donatorer med skandinaviskt utseende. De är dock dyrast i Europa... Det finns mycket information om olika klinker på en engelsk hemsida, tror det var Fertility Friends, men är inte helt säker. Har ju googlat runt mycket under åren... Lycka till med efterforsknigarna och senare behandling! 

• swede

Vi är igång med äggdonation på Avakliniken i Riga, Lettland. Där kan man få ett inloggnings-ID och gå in och se alla donatorerna,...inte med bild men de beskrivs; ålder, längd, hårfärg, ögonfärg, vikt, utbildning mm. Det är ingen väntetid där, så det går väldigt fort. Hör gärna av dig om du har frågor, så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan. Lycka till www.avariga.se

• pimpen
    Virvla skrev 2014-03-17 18:58:56 följande:
    Hej Pimpen!
    Jag kan inte svara på så många av dina frågor, men såg din tråd och tyckte att det var synd att du inte fått något svar än så jag pushar tråden lite.
    Jag har gjort ÄD i Finland (är gravid i v 26 efter första försöket efter 6 års kämpande). Där får man endast veta ålder, längd, hår- och ögonfärg på donatorn. Man får inte se något foto eller veta något om intressen, utbildning eller liknande.

I Spanien har jag läst att de är mycket noga med donatorerna och att man ska ta med sig bilder på sig själv både som vuxen och barn framifrån och i profil för att hjälpa dem i matchningen. Jag tror de värvar internationella studenter som donatorer och därför finns möjlighet att få donatorer med skandinaviskt utseende. De är dock dyrast i Europa... Det finns mycket information om olika klinker på en engelsk hemsida, tror det var Fertility Friends, men är inte helt säker. Har ju googlat runt mycket under åren... Lycka till med efterforsknigarna och senare behandling! 
    Hej! tack och grattis:) Får jag fråga vilken klinik ni varit på i Finland?
    Vi har varit i kontakt med Fertinova i Åbo, vi tyckte det var bekvämt att dom talade  svenska.
    Hur mycket kostade det sammanlagt?
  • pimpen
    swede skrev 2014-03-17 20:20:17 följande:
    Vi är igång med äggdonation på Avakliniken i Riga, Lettland. Där kan man få ett inloggnings-ID och gå in och se alla donatorerna,...inte med bild men de beskrivs; ålder, längd, hårfärg, ögonfärg, vikt, utbildning mm. Det är ingen väntetid där, så det går väldigt fort. Hör gärna av dig om du har frågor, så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan. Lycka till www.avariga.se
    Hej!
    Jag håller tummarna för er.
    Är ni nöjda med allt så här långt?
  • swede

Pimpen, vi är mycket nöjda med Avariga. Kontakten med kliniken är snabb. Jelena svarar i stort sett alltid inom ett par minuter, och det gör hon vad man än skriver och frågar om. Fick medicin på DHL, det gick jättefort och var inga problem. UL mm gör jag i Sverige, men Jelena skriver hela tiden och förklarar ett steg i taget. Sen om det går bra PÅ kliniken återstår att se, men vägen dit är hittills bra och vi har fått ett bra förtroende för kliniken. Idag ska vår donator göra UL på kliniken, så förhoppningsvis går det bra för henne...Och i så fall åker min sambo över nästa vecka.

Hur går det för er i era funderingar? Känns det som mycket information att ta in? Jag tror att om ni bestämmer er för äggdonation och klinik, så kommer allt att falla på plats...det gjorde det för oss också.

Vi valde Riga eftersom vi läst mycket positivt om kliniken och framför allt för att de inte har någon kö. Jag vet inte om det spelar någon roll för er om ni har anonym donator eller inte, Riga, Lettland har anonym...och då kan man inte få ersättning av Försäkringskassan, det kan man eventuellt få om man gör donation i Finland tex...för de har öppen donator.

• Virvla

Vi gick på Fertinova i Helsingfors. Valde Helsingfors då det går att flyga till hyfsade priser och man kan åka över dagen. Annars skulle kostnader för mat och övernattning tillkomma. Behandlingskostnaden landade på knappt 62000, vi hade tur med Euron som var låg just då samt att vi betalade före prishöjningen. Tror de tar 7400 Euro nu. Vi gjorde ICSI och långtidsodlade. Läkaren pratar svenska men kan förtydliga på engelska om något är oklart. Riita Luhtio som är psykoterapeut är den som sköter det mesta av patientkontakten via mail. Mail går bra på svenska men ska man prata längre med henne väljer hon helst engelska.

• Hoppas på bebis

Hej Pimpen och alla ni andra!

Jag är i samma sits som du. Har efter åtta IVF behandlingar och två missfall fått reda på att mina ägg är för dåliga och vi har bestämt oss för äggdonation. Suger just nu info om alla kliniker för att känna efter vilken som känns bäst. Vore toppen med tips tankar och positiv å negativ kritik om alla kliniker!!!
    Känner att jag gärna vill veta lite mer om donatorn så Ava i Riga känns bra just nu.
    Tips: På Ava Petrus i St Petersburg kan man få reda på galet mycket om donatorn och dess familj men de är jättedyra!!! 

• swede

Hoppaspåbebis, jag kan bara säga gott om AvaRiga än så länge, men jag/vi har ju aldrig varit där...men kommunikationen på mail och mediciner på DHL har fungerat jättebra. Man kan få ett inlogg på deras hemsida för att "se" de olika donatorerna, om man vill. Det finns massor med information här på Familjeliv och olika kliniker. Vi valde Avariga dels för att vi har läst mycket positivt om kliniken och dels för att de inte har någon kö, vilket vi tyckte var viktigt! Hoppas du är ok efter alla IVF-försök och redo för nya tag Lycka till!!

• Hoppas på bebis
    swede skrev 2014-03-23 21:55:13 följande:
    Hoppaspåbebis, jag kan bara säga gott om AvaRiga än så länge, men jag/vi har ju aldrig varit där...men kommunikationen på mail och mediciner på DHL har fungerat jättebra. Man kan få ett inlogg på deras hemsida för att "se" de olika donatorerna, om man vill. Det finns massor med information här på Familjeliv och olika kliniker. Vi valde Avariga dels för att vi har läst mycket positivt om kliniken och dels för att de inte har någon kö, vilket vi tyckte var viktigt! Hoppas du är ok efter alla IVF-försök och redo för nya tag Lycka till!!
    Åh tack för så snabbt svar!!! Roligt att höra att Ava känns bra, har haft bra "magkänsla" för dem fr första början när jag började  Pris, vad som ingår, om de är duktiga, rates osv. Det är inte alltid så lätt att hitta det man vill veta i trådarna alla skriver ju allt möjligt i en enda röra - jag oxå så klart! Men mycket matnyttigt finns. Man vill veta allt på en gång för man vill ju inte vänta mer än nödvändigt innan man får komma igång. Hur lång tid på ett ungefär tar det innan man får komma dit - alltså från första kontakten. Hur lång tid tar provtagningar i Sthlm, sök av donation osv. och vad vill de veta - behöver de översatta jornaler, nya prover osv
    Är tacksam för all info jag kan få!!! Ja, du vet väl hur det är!
  • swede

Hej igen! Priset på äggdonation på Avakliniken ligger på ca 70.000 skr. Du kan gå in på deras hemsida och läsa under "behandlingspaket", där står också vad man betalar för. Man behöver inte åka mer än en gång till kliniken, om man inte vill. Några väljer att åka dit för en första konsulation, vi tyckte inte att vi behövde det. Jag är i förtidigt klimakterie, så jag har ingen mens...därför fick jag börja med 10 dagar med Primolut Nor för att få igång en blödning. Efter det äter jag nu Estrofem och ska göra det i ca 3 veckor. Min sambo åker strax till Riga för att lämna "sitt bidrag" och jag åker ca 5 dagar efter för ET. Det är det hela, i korta drag Väldigt smidigt!

Vi bor i Skåne, så vi har inte kontakt med någon klinik/sjukhus i Stockholm och det spelar ingen roll för det är helt ok att vi gör UL och tester här hemma. Så nu går vi till lasarettet här, jag genomgår UL och mailar sedan resultatet till Jelena, hon är någon typ av kordinator på kliniken i Riga. Väldigt smidigt! Man kan läsa sig till väldigt mycket på deras hemsida...www.avariga.se

Vi skickade in våra journaler på svenska, och sedan tog vi tester (HIV, Hepatit, Syfilis och blodgrupp) som vi sedan skickade in till kliniken. Jag tror testresultaten får vara max 6 månader gamla, men är inte helt säker. På hemsidan står att de har en lyckandefrekvens på 70 procent. Vi är nöjda med valet, men kunde lika gärna hamnat på en annan klinik i ett annat land också, tror vi hade varit nöjda då med. Eftersom vi har bestämt oss vill vi bara komma igång så fort som möjligt!

Stort lycka till med allt och med val av klinik. Jag kanske får någon rabatt snart, såsom jag promotar dem Ha, ha...

• Hoppas på bebis
    swede skrev 2014-03-23 23:10:09 följande:
    Hej igen! Priset på äggdonation på Avakliniken ligger på ca 70.000 skr. Du kan gå in på deras hemsida och läsa under "behandlingspaket", där står också vad man betalar för. Man behöver inte åka mer än en gång till kliniken, om man inte vill. Några väljer att åka dit för en första konsulation, vi tyckte inte att vi behövde det. Jag är i förtidigt klimakterie, så jag har ingen mens...därför fick jag börja med 10 dagar med Primolut Nor för att få igång en blödning. Efter det äter jag nu Estrofem och ska göra det i ca 3 veckor. Min sambo åker strax till Riga för att lämna "sitt bidrag" och jag åker ca 5 dagar efter för ET. Det är det hela, i korta drag Väldigt smidigt! Vi bor i Skåne, så vi har inte kontakt med någon klinik/sjukhus i Stockholm och det spelar ingen roll för det är helt ok att vi gör UL och tester här hemma. Så nu går vi till lasarettet här, jag genomgår UL och mailar sedan resultatet till Jelena, hon är någon typ av kordinator på kliniken i Riga. Väldigt smidigt! Man kan läsa sig till väldigt mycket på deras hemsida...www.avariga.se Vi skickade in våra journaler på svenska, och sedan tog vi tester (HIV, Hepatit, Syfilis och blodgrupp) som vi sedan skickade in till kliniken. Jag tror testresultaten får vara max 6 månader gamla, men är inte helt säker. På hemsidan står att de har en lyckandefrekvens på 70 procent. Vi är nöjda med valet, men kunde lika gärna hamnat på en annan klinik i ett annat land också, tror vi hade varit nöjda då med. Eftersom vi har bestämt oss vill vi bara komma igång så fort som möjligt! Stort lycka till med allt och med val av klinik. Jag kanske får någon rabatt snart, såsom jag promotar dem Ha, ha...

Ja du borde verkligen få rabatt!!! Tack för infon!!! Spännande att få höra om er resa, håll mig gärna uppdaterad!!! Lycka till m allt!!!
  • Trissan_76

Hej vi är oxå inne på detta spår..
    Vi har en son sedan tidigare så får därför beskosta allt själva. har hamnat i ett för tidigt klimakterie därav våra funderingar på ÄD. Jag har läst och hört en del om EGV kliniken i Riga. någon som har erfarenhet från den.. Den är mycket billigare än AVA kliniken det gör nästan 20000 Svenska kr.. och det är mycket pengar för oss..
    På AVA kostar det 6450 E och på EGV kostar det 4950 E. Mycket tacksam för svar.. vill veta allt positivt negativt, Allt ni kan tänka er.

Svar på tråden Äggdonation många frågor?