• alllison

komjölksproteinallergi

Har en son på 2,5 år. Som sedan han var liten varit känslig mot mjölk. Han fick mjölkfri ersättning. Efter det laktosfritt. Nu funderar vi på om vi helt ska utesluta mjölkprodukter då han har börjat kräkas ofta och får ofta utslag. Han har även lite asmatiska besvär. Hur har era barn med komjölksproteinallergi reagerat?

• Svar på tråden komjölksproteinallergi
  • Mandelskorpan

Sonen är 2, fixar fortfarande inte "spår av mjölk". Han får hudeksem som kliar, lös mage, "stinkbajs" :-P och ont i magen.

Men om er sons problem kommit nu och han klarat mjölkprodukter utan problem tidigare så kanske det är något annat? Hur länge fick han mjölkfritt? Är han ordentligt allergiutredd? Astman kan ju komma av något han äter.

www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

• Linnea H

Jag har en son på snart tre år med allergi mot komjölksprotein. Jag tycker absolut din sons symptom låter som det min son hade: kräkningar; utslag/röda kinder/jättetorr hud. Min son var också väldigt lös i magen och gick inte upp i vikt.

Jag tycker ni ska göra allergiutredning om inte det är gjort. Prata med VC eller BVC initialt. Det är ju också bra att få prata med dietist. För oss var det helt värdelöst att få komma vidare via BVC men när vi väl fick kontakt med barnläkare har vi fått bra hjälp. Vi har också en jättebra dietist som man kan fråga om mat, ingredienser etc.

Jag kan inte mycket om laktosintolerans men om det är allergi mot mjölkprotein han så hjälper inte laktosfritt överhuvudtaget, det är lika mycket mjölkprotein i det. Men det kanske du redan visste, ville bara säga det.

Lycka till och stå på er så ni får hjälp!

• alllison

Tack för svar:) vi har kontakt med barnallergi pga hans astma och utslag dom har inte nämnt något om mjölkallergi utan bara lite löst om kaktosintolerans. Att vi kunde utesluta vanlig mjölk mm. Men satt ock letade runt om mjölkallergi lite ock kände derekt att det stämmer. Känner att jag på nått sätt vill ha mina misstankar bekräftade av andra som känner igen symtomen innan jag tar strid med läkaren. Få lite kött på benen helt enkelt:)

• alllison
    aldrigmer skrev 2014-03-07 14:52:24 följande:
    Varför tror du det blir strid?

Nej jag tror vell inte att det blir strid men min erfarenhet av läkare är att man måste ha ordentlig koll på själv vad problemet är för att lättare få den hjälp som behövs.
  • Mandelskorpan

Men vad sa de när han var liten då? Gick det bra att sluta med mjölkfritt? I så fall kan det ju vara ngt annat han inte tål. Laktosintolerans trodde jag var ovanligt på så små. Försök att få en utredning om allergi gjord.

Svar på tråden komjölksproteinallergi