• milli79

Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!

Är det någon här som hört bra eller dåligt om Waldorfskolan i Kalmar? Bor inte själv där nu men ev kanske vi flyttar "neråt" framöver och vi är intresserade av Waldorf pedagogiken. 

Vill inte ha en massa negativt om själva pedagogiken tack, alla är vi olika utan mer om själva skolan eller förskolan, om lärare och annat.

• Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!
  • LillaJag06

Har inte själv gått där men två tjejer från min gamla klass flyttade över dit.

De är och var lite efter i utvecklingen.

Vad jag förstod var det en bra skola för många barn som hade lite svårigheter.

Så kort och gott.

Skolan ska vara bra enligt rykten.

• LillaJag06

Vasaskolan däremot är inte en så bra skola som folk försöker få den att framstå.

Många elever är de som räknas lite "finare" och rikare.

Lärarna är inte alls lika bra som på Kalmarsundsskolan.

Det är lite lekstugefasoner där och inte ett ställe där elever ses som en stor del av "läroplanen"

Kalmarsundsskolan tillhör det området som har blandade elever från olika länder.

Men där är och har varit utmärkta lärare och en väldigt bra attityd till eleverna.

• örebroaren

Waldorf är skit. Det är ingen bra skola som omedelbart borde stängas. Välj något annat för ditt barns bästa!

• Elsssi

Snälla låt inte dina barn börja i den skolan =/, har egna erfarenheter och jag rekommenderar att INTE ta dina barn dit.

• Elsssi

För att klargöra, jag gillade upplägget i skolan och hur man lärde ut, det var lärarna som var katastrof

• maritbinge

Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag satte mina barn (som inte finns) i Waldorfskola. Eller nej: jag skulle aldrig sätta mina barn i Waldorfskola.

• ViVäntarLois

För barn i förskoleålder så finns det ju tre ställen att välja mellan. Den vid sjukhuset (som sedan också erbjuder grundskola och gymnasium), en i smedby och en utanför stan som heter Lunden. De två sistnämnda har jag bara hört mycket gott om! :)

Grundskolan och gymnasiet har jag hört båda nöjda och missnöjda kommentarer men har nog inte landat i något direkt tyckande själv. Vi bor nästan granne med skolan men kommer inte välja den själva, trots att waldorf har en del inslag som skulle kunna tilltala oss. Men det "kändes inte som oss" när vi var där och den upplevelsen kan självklart vara motsatt för er :) Så jag hade besökt skolan om ni har vägarna förbi neråt någon gång!

• milli79
    Elsssi skrev 2014-03-06 22:27:51 följande:
    För att klargöra, jag gillade upplägget i skolan och hur man lärde ut, det var lärarna som var katastrof
    Menar du att du har erfarenhet av den i Kalmar?

Som sagt vi är alla olika och jag är inte så förtjust i den obligatoriska skolgången och allt vad det innebär men givetvis vill vi göra ett besök och höra lite mer innan vi väljer. Vet ännu inte om vi kommer flytta dit men gillar det alternativa.
  • milli79
    örebroaren skrev 2014-03-06 19:29:14 följande:
    Waldorf är skit. Det är ingen bra skola som omedelbart borde stängas. Välj något annat för ditt barns bästa!
    Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte ville ha den typen av kommentarer. Vad som är bäst för ett barn är inte bäst för alla...
  • milli79
    LillaJag06 skrev 2014-03-06 16:54:46 följande:
    Har inte själv gått där men två tjejer från min gamla klass flyttade över dit.
    De är och var lite efter i utvecklingen.
    Vad jag förstod var det en bra skola för många barn som hade lite svårigheter.
    Så kort och gott.
    Skolan ska vara bra enligt rykten.
    Tack för dina svar. Våra barn har det inte svårt för sig hittills i alla fall. Sonen kunde hela alfabetet både stora och små bokstäver innan han var 2,5 år och är enormt kunskapstörstande så funderar jag ändå på om det skulle passa eller inte alls... har några år på oss att bestämma oss. 
Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!