• Vicc

Hur mycket ersättning till en 8 månaders?

Hej,

Undrar hur mycket ersättning en 8 månaders bebis "bör" få?

Min lilla tjej får ersättning ca 4 ggr/dag, ibland 5 (inkl natten), är det för mycket? Då äter hon allt från 100-230 ml per gång.. Hon får framförallt ersättning innan hon ska somna, både på dagen och kväll/natt. Är väldigt svårt att få henne att somna utan det. Hon äter i tillägg gröt morgon och kväll, och oftast ett mål mat + smoothie/fruktpuré (burkmat) mitt på dagen.

Är det för mycket ersättning? Verkar som att så många ger väldigt lite ersättning eller ingen, när de är så gamla.. Men måste som sagt ge henne det för att hon ska somna.

Hon äter forfarande ca en gång/natt, är det normalt? Skulle gärna se att hon inte gjorde det, men ser det inte som ett jätteproblem. Det som är väldigt jobbigt är att hon nu sover väldigt oroligt, och vaknar många gånger varje natt. Börjar bli sliten av det. Vet inte om det bara är en period just nu eller om det är något jag borde göra annorlunda..

• Svar på tråden Hur mycket ersättning till en 8 månaders?
  • Litet My

8 månader är seprationsfas då sover många barn oroligt och är otryggare på dagarna, det är då det märker att de kan bli ensamna och att ni inte sitter ihop.

Tycker inte det låter som extremt mycket ersättning och du kan komplettera med ersättning när barnet är över året också, tex är det nyttigare än välling.Många kör med ammning/ersättning som huvudföda hela första året, sedan beror det lite på vad man har för barn, en del är tidiga med maten andra inte.

Ang nattmaten skulle jag om det var mitt barn vänta tills separationsfasen var över (barnen tar ofta ett rejält utvecklingsprång efter det) och ta bort det då.

• Lindsey Egot the only one

Det ska stå på paketet hur mycket en 8 månaders bebis behöver per dygn för att tillgodose sig all näring en bebis behöver.

Svar på tråden Hur mycket ersättning till en 8 månaders?