Hur ta ut fp?
Hej!
En chef uppmärksammade mig på reglerna om "tre perioder per år", för att jag sökt för flera enstaka tillfällen tidigare, bla studiedagar på dagis. När jag sedan sökte för ett par dagar efter jul berättade hon om de "tre perioderna" och hur de fungerar. Hon sa att meningen är inte att kunna ta ut dem på storhelger. Jag sa: Men om dagis har stängt och jag inte kan ordna barnvakt på annat sätt så är väl reglerna att jag kan få ut fp? Till det svarade hon ungefär: Nej, man kan inte kräva det.
Min frågor lyder som följer:
Om jag är tvungen att ta ut fp pga av studiedagar - räknas det som "en period" per gång? Hur ska jag tänka kring detta? Får jag ta ut fp kring storhelger om jag är ute minst 60 dagar innan och i övrigt inte överstiger de "tre periopderna".
Vi har många dagar kvar på fp och jag hade tänkt spara dem till hennes två första sommarlov - får vi göra så om arbetsgivaren går med på det eller om jag och min man får "tre perioder" var? Får vi ta ut en längre sammanhängande period på ex sommaren?
Jag har hört från någon att man inte längre får ta ut fp helgen om man jobbar alla dagar i veckan för att kunna utnyttja dem - stämmer det?
De nya reglerna om att man får använda fp till barnet är 12 år - det gäller bara barn som är födda detta året och framåt? Eller skulle jag/vi kunna använda fp längre än tills hon blir 8 år?
Fp kan man få fram tills barnet är 8 år. Gäller det bara fram till 8-årsdagen? Eller tom första terminen? Eller kan man ta ut dagarna hela det året?
Kritik mot nya sidan (om det inte ändrats sedan sist jag var inne):
När jag skulle ansöka om fp hos er för de dagar jag tog ut i julveckan var det krångligare att svara. Ex frågan om jag skulle jobba de andra dagarna i veckan och om jag tog ut dessa dagar för att behålla min sgi. Enligt schemat råkade jag vara ledig de andra dagarna - min man tyckte ändå att det var ja på den frågan. (Det tycker väl egentligen jag också, men frågan var klurig.)
Sista frågan:
När jag senast skulle söka fp (se ovan) så frågades det om jag gjorde detta för att behålla min sgi. Det är det förstårs. En fråga inställer sig ändå: Jag jobbar 75%. Om jag skulle komma på att jag vill söka fp på de andra 25% - får jag inte göra det? Då blir det ju inte att jag söker fp för att uppehålla sgi:n, men för att få ut några kronor mer i "lön" ett tag.
Undrande mamma