Hur få medicin i katten?
Jag har fått 2 olika sorters medicin TILL min katt. Någon som kan komma med några stensäkra tips på hur jag ska få henne att att tabletterna. Hon äter endast torrfoder... Tack för hjälp!
Jag har fått 2 olika sorters medicin TILL min katt. Någon som kan komma med några stensäkra tips på hur jag ska få henne att att tabletterna. Hon äter endast torrfoder... Tack för hjälp!
När jag avmaskar så brukar jag sätta kisse i knät ta ett rejält tag i nackskinnet med vä hand tvinga ner pillret i munnen och efter med pekfingret så det hamnar långt ner i halsen.
öppna munnen och tryck ner tabletten i halsen, stryk försiktigt med fingrarna över struphuvudet för att stimulera sväljreflexen medan du med andra handen håller upp huvudet och munnen stängd. jag brukar ha mina katter mellan knäna
mortla tabletterna blanda med smör och smeta det på tassen eller benet så slickar katten i sig medicinen. det är nåt jag läst nånstans. har aldrig funkat på nån av mina katter, men kanske på din?
Min katt är lättlurad så jag brukar bara gnugga tabletten mot lite godis eller skära en liten skåra och trycka in det i godiset om det är något mjukt. Så ger jag det och två tre godisar. Hon sväljer glatt allt och fattar inte att det är medicin där också.
Det finns en "spruta" som gör det lättare att stoppa ner tabletten i kattens hals, funkar bra för oss.
En av mina katter tvingades gå på medicin ett längre tag och den katten.... var inget roligt att försöka tvinga i piller.
När man prövad mumiemetoden, sprutmetoden, godismetoden och alla andra jävla metoder som finns hittade jag en återstående metod. Att upprepa med fast röst GAPA. GAPA. GAPA.
Först fick vi tränga in honom i ett hörn, mumifiera i en handduk, bända upp munnen och sen köra ner pillret i halsen och GAPA GAPA GAPA. Efteråt fick han alltid det han tyckte bäst om: räkor.
Jag vet egentligen inte om det berodde på ordet GAPA eller om han själv fattade att han blev bättre av medicinen men mot slutet av kuren öppnade han munnen frivilligt.
Det här va en allmäninfekterad strykarkatt och käkade antibiotika ganska länge. Han hade svårt att lita på någon människa så jag var den som konsekvent plågade honom med medicin och en annan som gav räkorna. Allt för att han skulle ha en chans att veta vem som var reko och vem som var elak.
Fy fan vad elak jag kände mig.
Tack alla för tipsen. Hon var extremt samarbetsvillig och svalede pillrena utan större kamp. Skönt. Hoppas hon fortsätter med det fina uppförandet
Ställer katten på ett bord eller annat i bra höjd. Rumpan mot mig. Öppnar munnen, trycker in tablett, stänger mun, lyfter snabbt katten så brukar den svälja av överraskningen.
Känner mig rätt så lyckligt lottad när jag läser era kommentarer..
Jag lägger tabletten på golvet och den äts upp frivilligt!