• Elnaa

Uppehållstillstånd

Hej! Min man har ansökt om uppehållstillstånd och efter bara några dagar fick han tid för intervju. Nu väntar vi tills han går till själva intervjun, jag är bosatt i Sverige och befinner mig i Sverige just nu. Men bara om några veckor ska jag resa. Jag undrar om migrationsverket kommer att kalla mig också för intervju? Vad gör jag då om jag befinner utomlands? Måste jag resa tillbaka till Sverige eller finns det någon möjlighet för att ta intervjun utomlands? Tacksam för svaaaaar )

• Svar på tråden Uppehållstillstånd
  • Anonym (p)

För de allra flesta behöver inte den i Sverige gå på intervju. Om de vill prata med dig kan det ibland gå att göra över telefon. Annars kan ni bestämma nån tid när det passar dig och du är i Sverige. Lycka till!

• Elnaa

Vet du om han kan få permanent uppehållstillstånd direkt? För att vi väntar vårt första barn tillsammans :)

• Anonym (p)
    Elnaa skrev 2014-03-04 21:04:49 följande:
    Vet du om han kan få permanent uppehållstillstånd direkt? För att vi väntar vårt första barn tillsammans :)
    Om ni varit sambos i utlandet i två år får han permanent direkt. Annars får han tillfälligt i två år, sedan kan han få permanent :)
  • Elnaa

Jaha okej, nä det har vi inte varit :) men jag kan väl få förtur för att jag är gravid? Vet du hur lång tid det kan ta? Förlåt, för många frågor :)

• Anonym (p)
    Elnaa skrev 2014-03-04 21:10:13 följande:
    Jaha okej, nä det har vi inte varit :) men jag kan väl få förtur för att jag är gravid? Vet du hur lång tid det kan ta? Förlåt, för många frågor :)
    Jag är dåligt insatt på just det där med förtur och sånt... Ni kan nog ansöka om det pga din graviditet. Så som jag uppfattat det så är det tiden innan intervjun som ofta är den största delen av "väntetiden." När intervjun är gjord har de för det mesta allt underlag för att kunna fatta ett beslut, så ni borde inte behöva vänta så länge, enligt min erfarenhet. 
  • Ellie
    Elnaa skrev 2014-03-04 21:10:13 följande:
    Det var liknande situation för oss. Min då blivande man var på intervju och ca 3-4 veckor senare fick jag hem en bunt papper till adressen i Sverige att fylla i och skicka in. Liknande frågor som vid hans intervju. Jag bifogade massa dokument att vi kommunicerat, flygbiljetter och även ett intyg på att vi gjort IVF och att jag precis testat positivt på stickan (dvs var gravid i ca v 4). Det tog ca 3 dagar efter att jag skickat in pappren innan han fick ett 2-årigt uppehållstillstånd. Vi gifte oss ett halvår senare och dottern föddes ca 8 månader senare. När han sökte om förlängning fick han permanent uppehållstillstånd utan någon intervju alls.
  • Elnaa

Okej, min man ansökte via webben, och jag fyllde i en blankett via webben också, och så skickade vi in några dokument, som vigselbevis, gravidets intyg m.m. Efter bara några dagar fick han tid för intervjun. :) Hoppas det inte tar tid nu bara. Fick du gå på intervju?

• Ellie

Nej, jag behövde aldrig gå på intervju, men frågeformuläret jag skulle fylla i innehöll samma typ av frågor som vid en intervju.
    Vi kunde inte ansöka via webben eftersom han kommer från land utanför EU.
    De intygen du talar om skickades in efter att hans intervju var klar, så det verkar ske i lite annan ordning.
    Hur som helst borde det inte ta lång tid för er. De prioriterar en graviditet om allt annat är i sin ordning. Som sagt, när allt var inskickat från mig, och han intervjuats tog det bara ca 3 dagar.

• kiki

Jag och min man bodde båda i Sverige och vi båda blev kallad till intervju. Min syster har sin pojkvän utomlands nu och han blev kallad på intervju i sitt hemland och min syster ska få gå på intervju här i Sverige. Beror nog på vart och vem man får som handläggare..

• Elnaa

Blev dem kallade samtidigt, alltså samma dag eller efter hennes mans intervju?

• Hoppitossa34 trådstartaren

Hej! Det verkar vara väldigt olika hur lång tid det tar. För oss tog det 5 månader från att vi sökte tills vi fick svar. Då fick min pojkvän, som är amerikansk, kallelse till intervjv i USA bara 1 vecka efter att vi sände in ansökan. Han gick på den och sen fick vi väääääääänta. De intervjuade aldrig mig (jag bor i Sverige). Jag fick fylla i ett formulär med frågor och det mejlades till mig samma dag vi sände in webbansökan (jag tror det gick automatiskt). Jag tycker absolut ni ska söka om förtur. Graviditet brukar vara grund för det. Lycka till!

Svar på tråden Uppehållstillstånd