• Pyssel P

Fråga ang SGI och arbete/studier

Hej! 

Jag har studerat fram tills för 2 månader sedan och är nu anställd i aktiebolag där jag även är delägare. Min månadslön är 35 000:- före skatt och det finns enligt min revisor utrymme för denna lön samt fortsatt löneutveckling i framtiden. Jag hinner bara jobba ca 4 månader innan jag ska gå hem på mammledighet och undrar vad min SGI kommer att beräknas på? Jag har sett att den ska beräknas på den inkomst man har när man ansöker under förutsättning att den anses vara stadigvarande framåt (och det är ju min.) Men jag skulle ju drabbas enormt om min SGI skulle beräknas på ett snitt för förra året istället då jag var student. Nu är jag ju anställd med bra lön? 

• Svar på tråden Fråga ang SGI och arbete/studier
  • Försäkringskassan

Hej,

Eftersom det är bedömningsfråga hos handläggande kontor så kan jag inte säga helt säkert hur det kommer bli för just dig. 
    För att vi ska kunna beräkna en SGI så ska du ha arbetat stadigvarande i 6 månader eller mer. 
    Det kan även vara så att vi tittar på vad din avsikt är om du inte hunnit arbeta i 6 månader. 

För att veta vad som gäller för just dig kan du kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524 så har vi möjlighet att ställa mer följdfrågor.

Hälsningar
    Jane, handläggare

• Pyssel P
    Försäkringskassan skrev 2014-03-04 12:34:49 följande:
    Hej,

Eftersom det är bedömningsfråga hos handläggande kontor så kan jag inte säga helt säkert hur det kommer bli för just dig. 
    För att vi ska kunna beräkna en SGI så ska du ha arbetat stadigvarande i 6 månader eller mer. 
    Det kan även vara så att vi tittar på vad din avsikt är om du inte hunnit arbeta i 6 månader. 

För att veta vad som gäller för just dig kan du kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524 så har vi möjlighet att ställa mer följdfrågor.

Hälsningar
    Jane, handläggare
    Tack för snabbt svar! Jag har varit anställd och fått lön på timmar sporadiskt under min studietid (dvs mer än 6 mån tillbaka), men sedan 2 månader är jag som sagt anställd på heltid med fast lön. Räknas det då som stadigvarande?
  • Försäkringskassan

Hej!

I detta forum kan vi svara på generella frågor. Eftersom det är en bedömningsfråga kan vi i detta läget inte svara hur det skulle bli i ett specifikt ärende, då flera faktorer spelar in. Om ett ersättningsärende blir aktuellt kommer det att göras en utredning för att fastställa  SGI. Om du vill veta vad som gäller i just ditt ärende ber jag dig kontakta kundcenter på tel 0771- 524 524, vi har öppet mån - fre 08.00-21.00 lör 08.00-15.00 sön 15.00-21.00 . 

Hälsningar
    Jonna, handläggare

Svar på tråden Fråga ang SGI och arbete/studier