• Sallape

Vad tycker du om att ha garage i huset?

Skulle vilja få tag på ett hus att hyra, gärna ett hus med 
    garage i källaren, man går ner en våning och sen in i garaget
    så står bilen där - eller vad man nu har för prylar.

Vet en släkting som hade sånt hus förr,  jag gillar själv
    idén, om det då är för o ha bilen uppställt, kunna skriva
    bil eller kanske bara för förvaring av bil, cykel, ev mc o.s..v

Men det känns bra med o ha garage så nära,
    eller kanske vägg i vägg med typ vardagsrummet/kök i markplan.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker du om att ha garage i huset?
  • Smulan 89

I mitt föräldrahem är det garage i källaren under huset. Jättebra så slipper man gå ut om man ska hämta något i bilen. Vi har garaget vägg i vägg med huset, men hade hellre haft garaget under huset som en källare. Skönt dock att slippa trappor när man har små barn.

• Sallape

Är ju egentligen nackdel med trappor, man skulle hellre gå genom kök-groventre
    och in i garaget.

Ja har tanken att bygga ett hus då ska ja ha från höger sett ha
    garaget - grovis - hus och då har man nära till bil och allt man
    har i garaget som hobby prylar och annat.

• MtillMoJ

Vi har garage under och det är inte att föredra! tider är trångt att ta sig ner pga muren på varje sida. Vi får inte ner våran ena bil då den är lite högre och då gör själva lutningen utanför att taket på bilen isf skulle ta i taket/dörrkarmen på huset. Regnar det för mycket och gärna om gräset är nyklippt, eller på hösten när löven ramlat av, då är det REGEL att vi har översvämning i garaget då det drar ner mycket skit som lägger sig på silen på avloppet. Ok, jag stannar där!

• Sallape

Kan tänka mig hur din garageinfart är, ja sånt byggs ju inte idag,
    nu har man kommit på att allt ska ligga ovanmark och få allt
    i markplan då, vilket är ganska smart.

• viseversa

Vi har garage under vår lägenhet(sovrummet). Det är störande då vi hör när garagedörren öppnas och stängs väldigt tydligt i vårt sovrum. Låter som en STOR kula rullar över golvet. Jag har funderat på att klaga på det då det faktiskt kan väcka oss mitt i natten. Kul för dom som har sina jävla bilar men inte för oss som blir störda i vårt eget hem. 

• straw2008

Då vi köpte hus valde vi bort hus med garage i källaren. Vi tycker alltid lukten från garaget smittar av sig i huset osv. Hellre då större boyta.

I kinamockaskogen.....
  • Fia 28

De bygger väl inte ens garage ihop med huset idag pga brandrisken. Så jo det är säkert praktiskt att ha det så nära, men brand och avgaser lockar inte.

• Sallape

Ni bor alltså i ett flerbostadshus och råkar bo alldeles ovanpå garageinfarten?

Så kan det vara, det kan nog bli en viss lukt som lätt sprider sig.

• viseversa
    Fia 28 skrev 2014-03-04 10:02:22 följande:
    De bygger väl inte ens garage ihop med huset idag pga brandrisken. Så jo det är säkert praktiskt att ha det så nära, men brand och avgaser lockar inte.
    Oj vårt hus är bara 3 år gammalt och har garage i källaren. Och nej jag tycker inte det är bra. Men garagehelvetet finns där ändå precis under vårt sovrum. Dock ingen lukt eller annat som stör förutom ljudet av den jävla garagedörren.
  • Fia 28
    viseversa skrev 2014-03-04 10:05:18 följande:
    Oj vårt hus är bara 3 år gammalt och har garage i källaren. Och nej jag tycker inte det är bra. Men garagehelvetet finns där ändå precis under vårt sovrum. Dock ingen lukt eller annat som stör förutom ljudet av den jävla garagedörren.
    Jag tror inte det är förbjudet, men det rekommenderas inte att de bygger så längre. Kan förstå att det är irriterande.
Svar på tråden Vad tycker du om att ha garage i huset?